Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14279/26237
Title: Η αισθητική του Γκροτέσκου και "Οι Δεσποινίδες της Αβινιόν"
Authors: Γκλίναβου, Κατερίνα 
Keywords: Αισθητική του γκροτέσκου
Advisor: Danos, Antonis
Issue Date: 2021
Department: Department of Fine Arts
Faculty: Faculty of Fine and Applied Arts
Abstract: Η παρούσα διατριβή ασχολείται με την αισθητική του γκροτέσκου σε σχέση με το έργο του Pablo Picasso “Οι Δεσποινίδες της Αβινιόν”(1907). Σκοπός της εργασίας είναι να διερευνήσει την ανένταχτη και ανατρεπτική αισθητική «κατηγορία» του γκροτέσκου, την έκφανσή της στις εικαστικές τέχνες και κυρίως στην ζωγραφική, από την Αναγέννηση μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα, εποχή της δημιουργίας των Δεσποινίδων της Αβινιόν. Παράλληλα θα διερευνηθούν οι συνθήκες δημιουργίας των Δεσποινίδων και της πρόσληψής τους από το 1907 μέχρι σήμερα. Τέλος, θα επιχειρηθεί ένας συσχετισμός της αισθητικής του γκροτέσκου και των Δεσποινίδων της Αβινιόν, προκειμένου να διαπιστωθεί η ύπαρξη ενός ανοιχτού διαλόγου μεταξύ τους με σκοπό να φωτίσει κάποιες καινούριες και ενδεχομένως αναπάντεχες παραμέτρους της δημιουργικής διαδικασίας και της καλλιτεχνικής ελευθερίας του δημιουργού, που αναμφίβολα δεν ακολουθούν τις ορθολογιστικές ατραπούς των βάσεων της παραδοσιακής κλασικής επιστημολογίας.
Description: This dissertation studies the aesthetics of the grotesque in relation to Pablo Picasso's work, Les Demoiselles d’Avignon(1907). The aim of this thesis is to explore the uncompromising and subversive aesthetic "category" of the grotesque, its expression in the visual arts and especially in painting, from the Renaissance to the early 20th century, which coincides with the time of the creation of the Demoiselles. The thesis will also investigate the conditions of the creative process of the Demoiselles and the evolution of their reception from 1907 until today. Finally, an attempt will be made to correlate the aesthetics of the grotesque with the Demoiselles d’ Avignon, in purpose to establish the existence of an open dialogue between them, in order to shed light on some new and eventually unexpected parameters of the creative process and freedom of artistic creation, that undoubtedly do not always follow the rational ways of the foundations of the traditional classical epistemology.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.14279/26237
Rights: Απαγορεύεται η δημοσίευση ή αναπαραγωγή, ηλεκτρονική ή άλλη χωρίς τη γραπτή συγκατάθεση του δημιουργού και κάτοχου των πνευματικών δικαιωμάτων.
Type: MSc Thesis
Affiliation: Cyprus University of Technology 
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Εργασίες/ Master's thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat
ABSTRACT ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΚΛΙΝΑΒΟΥ.pdf209.92 kBAdobe PDFView/Open
CORE Recommender
Show full item record

Page view(s)

134
Last Week
0
Last month
6
checked on Apr 30, 2024

Download(s) 20

66
checked on Apr 30, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons