Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14279/18468
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorΔανός, Αντώνης-
dc.contributor.authorΧριστοδουλίδου, Δήμητρα-
dc.date.accessioned2020-07-15T07:57:53Z-
dc.date.available2020-07-15T07:57:53Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14279/18468-
dc.descriptionThe thesis studies the Modernism in Vienna at the turn from the 19th century to 20th (fin-de-siècle). In the two decades between 1890 and 1910, Vienna was the site of a pluralistic flourish of arts and sciences. The thesis examines the most important representatives and institutions of Modernism. More specifically, it looks at literary works by Hermann Bahr, Arthur Schnitzler, Hugo von Hofmannstthal and Peter Altenberg, while examining the basic principles of Sigmund Freud’s psychoanalysis. The musical paths of Gustav Mahler and Arnold Schoenberg are also explored. With regard to the visual arts, it studies the formative influence of the Secession and the Wiener Werkstätte, as well as some of the most important works of painters, such as, Gustav Klimt and Egon Schiele, from an aesthetic and conceptual point of view.en_US
dc.description.abstractΗ παρούσα διατριβή ασχολείται με τoν Μοντερνισμό στη Βιέννη στο γύρισμα από τον 19ο αιώνα στον 20ό (fin-de-siècle). Στις δύο δεκαετίας μεταξύ του 1890 και 1910, η Βιέννη υπήρξε ο χώρος μιας πλουραλιστικής άνθισης των τεχνών και των επιστημών. Η εργασία εξετάζει τους σημαντικότερους εκπροσώπους και φορείς του Μοντερνισμού. Πιο συγκεκριμένα, αναλύονται λογοτεχνικά έργα των Hermann Bahr, Arthur Schnitzler, Ηugo von Hofmannstthal και Peter Altenberg, ενώ παράλληλα εξετάζονται οι βασικές αρχές της ψυχανάλυσης του Sigmund Freud. Όσον αφορά στη μουσική, διερευνώνται οι δρόμοι των Gustav Mahler και Arnold Schoenberg. Όσον αφορά στις εικαστικές τέχνες αναλύεται η διαμορφωτική επιρροή της Secession και της Wiener Werkstätte, όπως επίσης μερικά από τα σημαντικότερα έργα των ζωγράφων Gustav Κlimt και Egon Schiele, από αισθητική και εννοιολογική σκοπιά.en_US
dc.formatpdfen_US
dc.language.isoelen_US
dc.publisherDepartment of Fine Arts, Faculty of Fine and Applied Arts, Cyprus University of Technologyen_US
dc.rightsΑπαγορεύεται η δημοσίευση ή αναπαραγωγή, ηλεκτρονική ή άλλη χωρίς τη γραπτή συγκατάθεση του δημιουργού και κάτοχου των πνευματικών δικαιωμάτων.en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectΜοντερνισμόςen_US
dc.subjectΒιέννηen_US
dc.subjectΛογοτεχνικά έργαen_US
dc.subjectΨυχανάλυσηen_US
dc.subjectΕικαστικές τέχνεςen_US
dc.subjectΜουσικήen_US
dc.subject.otherModernismen_US
dc.subject.otherViennaen_US
dc.subject.otherLiterary worksen_US
dc.subject.otherMusical pathsen_US
dc.subject.otherVisual artsen_US
dc.subject.otherPsychoanalysisen_US
dc.titleΒιέννη και Μοντερνισμόςen_US
dc.typeMSc Thesisen_US
dc.affiliationCyprus University of Technologyen_US
dc.relation.deptDepartment of Fine Artsen_US
dc.description.statusCompleteden_US
cut.common.academicyear2019-2020en_US
dc.relation.facultyFaculty of Fine and Applied Artsen_US
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1el-
item.openairetypemasterThesis-
crisitem.author.deptDepartment of Fine Arts-
crisitem.author.facultyFaculty of Fine and Applied Arts-
crisitem.author.orcid0000-0002-4950-0925-
crisitem.author.parentorgFaculty of Fine and Applied Arts-
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Εργασίες/ Master's thesis
Files in This Item:
File Description SizeFormat
Abstract Dimitra Christodoulidou.pdfAbstract98.19 kBAdobe PDFView/Open
CORE Recommender
Show simple item record

Page view(s)

190
Last Week
0
Last month
5
checked on May 21, 2024

Download(s)

87
checked on May 21, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons