Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14279/18466
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorΔανός, Αντώνης-
dc.contributor.authorΚωνσταντινίδου, Γεωργία-
dc.date.accessioned2020-07-15T07:01:38Z-
dc.date.available2020-07-15T07:01:38Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14279/18466-
dc.descriptionThis dissertation looks at the concept of the femme fatale, as it was formulated from the mid 19th to the early 20th century, and the relationship of this concept to the Biblical Salome. It examines the conditions that led to the creation of the legend of the femme fatale at the fin-desiècle, and the reasons why artists of the time chose to embody her in Salome’s face. The way Salome transformed into the fatal woman of the 19th century, is examined through works by, among others, Gustave Moreau, Joris-Karl Huysmans, Oscar Wilde, Aubrey Beardsley, Richard Strauss, Gustave Klimt and Max Oppenheimer.en_US
dc.description.abstractΗ παρούσα διατριβή εξετάζει την έννοια της femme fatale, έτσι όπως αυτή διαμορφώθηκε κατά την περίοδο από τα μέσα του 19ου αιώνα έως και τις αρχές του 20ου, καθώς και τη σχέση της έννοιας αυτής με τη βιβλική Σαλώμη. Διερευνώνται οι συνθήκες που οδήγησαν στη δημιουργία του μύθου της femme fatale στο γύρισμα του αιώνα και οι λόγοι για τους οποίους καλλιτέχνες της εποχής επέλεξαν να την ενσαρκώσουν στο πρόσωπο της Σαλώμης. Η πορεία της Σαλώμης ως η μοιραία γυναίκα του 19ου αιώνα, εξετάζεται μέσα από έργα των Gustave Moreau, Joris-Karl Huysmans, Oscar Wilde, Aubrey Beardsley, Richard Strauss, Gustave Klimt, Max Oppenheimer, κ.ά.en_US
dc.formatpdfen_US
dc.language.isoelen_US
dc.publisherDepartment of Fine Arts, Faculty of Fine and Applied Arts, Cyprus University of Technologyen_US
dc.rightsΑπαγορεύεται η δημοσίευση ή αναπαραγωγή, ηλεκτρονική ή άλλη χωρίς τη γραπτή συγκατάθεση του δημιουργού και κάτοχου των πνευματικών δικαιωμάτων.en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectFemme fataleen_US
dc.subjectΒιβλική Σαλώμηen_US
dc.subjectGustave Moreauen_US
dc.subjectJoris-Karl Huysmansen_US
dc.subjectOscar Wildeen_US
dc.subjectAubrey Beardsleyen_US
dc.subjectRichard Straussen_US
dc.subjectGustave Klimten_US
dc.subjectMax Oppenheimeren_US
dc.subject.otherBiblical Salomeen_US
dc.titleΟ Μύθος της ‘Μοιραίας Γυναίκας’ στο Fin-de-siècle: Η Σαλώμη ως Femme Fataleen_US
dc.typeMSc Thesisen_US
dc.affiliationCyprus University of Technologyen_US
dc.relation.deptDepartment of Fine Artsen_US
dc.description.statusCompleteden_US
cut.common.academicyear2019-2020en_US
dc.relation.facultyFaculty of Fine and Applied Artsen_US
item.grantfulltextopen-
item.languageiso639-1el-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc-
item.openairetypemasterThesis-
item.fulltextWith Fulltext-
crisitem.author.deptDepartment of Fine Arts-
crisitem.author.facultyFaculty of Fine and Applied Arts-
crisitem.author.orcid0000-0002-4950-0925-
crisitem.author.parentorgFaculty of Fine and Applied Arts-
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Εργασίες/ Master's thesis
Files in This Item:
File Description SizeFormat
Georgia Konstantinidou.pdfFulltext2.77 MBAdobe PDFView/Open
CORE Recommender
Show simple item record

Page view(s)

235
Last Week
1
Last month
11
checked on Nov 6, 2024

Download(s)

888
checked on Nov 6, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons