Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/20.500.14279/18466
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Δανός, Αντώνης | - |
dc.contributor.author | Κωνσταντινίδου, Γεωργία | - |
dc.date.accessioned | 2020-07-15T07:01:38Z | - |
dc.date.available | 2020-07-15T07:01:38Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.14279/18466 | - |
dc.description | This dissertation looks at the concept of the femme fatale, as it was formulated from the mid 19th to the early 20th century, and the relationship of this concept to the Biblical Salome. It examines the conditions that led to the creation of the legend of the femme fatale at the fin-desiècle, and the reasons why artists of the time chose to embody her in Salome’s face. The way Salome transformed into the fatal woman of the 19th century, is examined through works by, among others, Gustave Moreau, Joris-Karl Huysmans, Oscar Wilde, Aubrey Beardsley, Richard Strauss, Gustave Klimt and Max Oppenheimer. | en_US |
dc.description.abstract | Η παρούσα διατριβή εξετάζει την έννοια της femme fatale, έτσι όπως αυτή διαμορφώθηκε κατά την περίοδο από τα μέσα του 19ου αιώνα έως και τις αρχές του 20ου, καθώς και τη σχέση της έννοιας αυτής με τη βιβλική Σαλώμη. Διερευνώνται οι συνθήκες που οδήγησαν στη δημιουργία του μύθου της femme fatale στο γύρισμα του αιώνα και οι λόγοι για τους οποίους καλλιτέχνες της εποχής επέλεξαν να την ενσαρκώσουν στο πρόσωπο της Σαλώμης. Η πορεία της Σαλώμης ως η μοιραία γυναίκα του 19ου αιώνα, εξετάζεται μέσα από έργα των Gustave Moreau, Joris-Karl Huysmans, Oscar Wilde, Aubrey Beardsley, Richard Strauss, Gustave Klimt, Max Oppenheimer, κ.ά. | en_US |
dc.format | en_US | |
dc.language.iso | el | en_US |
dc.publisher | Department of Fine Arts, Faculty of Fine and Applied Arts, Cyprus University of Technology | en_US |
dc.rights | Απαγορεύεται η δημοσίευση ή αναπαραγωγή, ηλεκτρονική ή άλλη χωρίς τη γραπτή συγκατάθεση του δημιουργού και κάτοχου των πνευματικών δικαιωμάτων. | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Femme fatale | en_US |
dc.subject | Βιβλική Σαλώμη | en_US |
dc.subject | Gustave Moreau | en_US |
dc.subject | Joris-Karl Huysmans | en_US |
dc.subject | Oscar Wilde | en_US |
dc.subject | Aubrey Beardsley | en_US |
dc.subject | Richard Strauss | en_US |
dc.subject | Gustave Klimt | en_US |
dc.subject | Max Oppenheimer | en_US |
dc.subject.other | Biblical Salome | en_US |
dc.title | Ο Μύθος της ‘Μοιραίας Γυναίκας’ στο Fin-de-siècle: Η Σαλώμη ως Femme Fatale | en_US |
dc.type | MSc Thesis | en_US |
dc.affiliation | Cyprus University of Technology | en_US |
dc.relation.dept | Department of Fine Arts | en_US |
dc.description.status | Completed | en_US |
cut.common.academicyear | 2019-2020 | en_US |
dc.relation.faculty | Faculty of Fine and Applied Arts | en_US |
item.grantfulltext | open | - |
item.languageiso639-1 | el | - |
item.cerifentitytype | Publications | - |
item.openairecristype | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | - |
item.openairetype | masterThesis | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
crisitem.author.dept | Department of Fine Arts | - |
crisitem.author.faculty | Faculty of Fine and Applied Arts | - |
crisitem.author.orcid | 0000-0002-4950-0925 | - |
crisitem.author.parentorg | Faculty of Fine and Applied Arts | - |
Appears in Collections: | Μεταπτυχιακές Εργασίες/ Master's thesis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Georgia Konstantinidou.pdf | Fulltext | 2.77 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
235
Last Week
1
1
Last month
11
11
checked on Nov 6, 2024
Download(s)
888
checked on Nov 6, 2024
Google ScholarTM
Check
This item is licensed under a Creative Commons License