Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14279/35063
Title: Η δημιουργία μιας σειράς έργων τέχνης που εξερευνούν το φαινόμενο της αναγνώρισης ανύπαρκτων ή μη εξακριβωμένων μοτίβων
Authors: Παναγή, Μαρία 
Keywords: Apophenia;Pareidolia;Symmetry and asymmetry;Printing methods
Advisor: Margaritis, Charalambos
Issue Date: May-2025
Department: Department of Multimedia and Graphic Arts
Faculty: Faculty of Fine and Applied Arts
Abstract: The aim of this research is to artistically explore the subject of random formations in nature (e.g., branches, trees, root systems) and the way they are perceived as patterns through the phenomenon of apophenia. The research began with a literature review of various scientific articles, accompanied by visual research in fields such as medicine, psychology, art, and botany, which align with the concept of apophenia. Regarding the methodology, the approach of arts-based research was followed. Initially, a bibliographic study was conducted to gather material that would support a deeper understanding of the components related to the research question. Following the literature review, the first stage involved visual research and a series of case studies. Subsequently, a series of artistic experiments were carried out, aiming to create drawings through various techniques. This process helped to conceptually clarify the artistic intention behind the research question and supported the analysis, interpretation, representation, and presentation of different ideas. After the initial experimental phase, observations were recorded, leading to a second cycle of artwork creation, this time with more specific goals. At this stage, elements such as randomness and the unconscious were also explored.
Description: Ο στόχος της παρούσας έρευνας είναι να εξερευνήσει καλλιτεχνικά το θέμα των τυχαίων σχηματισμών στην φύση (π.χ. κλαδιά, δέντρα, ριζώματα) και του τρόπου με τον οποίο γίνονται αντιληπτά ως μοτίβα κατά το φαινόμενο της αποφένιας. Η έρευνα ξεκίνησε με μια βιβλιογραφική ανασκόπηση διαφόρων επιστημονικών άρθρων συνοδευόμενη από οπτική έρευνα από κλάδους της ιατρικής, ψυχολογίας, τέχνης και βοτανολογίας που συνάδουν με την έννοια της αποφένιας. Όσον αφορά την μεθοδολογία, ακολουθήθηκε η μέθοδος της καλλιτεχνικής έρευνας. Διεξήχθη αρχικά βιβλιογραφική έρευνα για την εύρεση υλικού που εξυπηρετούσε την περαιτέρω κατανόηση των συνισταμένων του ερωτήματος. Μετά τη βιβλιογραφική ανασκόπηση, σε πρώτο στάδιο ακολούθησε οπτική έρευνα και μια σειρά από μελέτες περιπτώσεων. Στη συνέχεια, έγινε μια σειρά καλλιτεχνικών πειραματισμών για τη δημιουργία σχεδίων με διάφορες τεχνικές. Αυτό βοήθησε στην εννοιολογική διασαφήνιση της καλλιτεχνικής πρόθεσης πίσω από το ερώτημα και βοήθησε στην ανάλυση, την ερμηνεία, την αναπαράσταση και την παρουσίαση διάφορων ιδεών. Μετά από τους πρώτους πειραματισμούς, ακολούθησε η καταγραφή κάποιων παρατηρήσεων που οδήγησαν σε δεύτερο κύκλο δημιουργίας έργων, με πιο συγκεκριμένους στόχους, Σε αυτό το στάδιο, εξερευνήθηκαν και στοιχεία όπως η τυχαιότητα, το ασυνείδητο.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.14279/35063
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Type: Bachelors Thesis
Affiliation: Cyprus University of Technology 
Appears in Collections:Πτυχιακές Εργασίες/ Bachelor's Degree Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Μαρία_Παναγή_2025_abstract.pdf177.16 kBAdobe PDFView/Open
CORE Recommender
Show full item record

Page view(s)

39
checked on Nov 16, 2025

Download(s)

18
checked on Nov 16, 2025

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons