Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/20.500.14279/35063| Title: | Η δημιουργία μιας σειράς έργων τέχνης που εξερευνούν το φαινόμενο της αναγνώρισης ανύπαρκτων ή μη εξακριβωμένων μοτίβων | Authors: | Παναγή, Μαρία | Keywords: | Apophenia;Pareidolia;Symmetry and asymmetry;Printing methods | Advisor: | Margaritis, Charalambos | Issue Date: | May-2025 | Department: | Department of Multimedia and Graphic Arts | Faculty: | Faculty of Fine and Applied Arts | Abstract: | The aim of this research is to artistically explore the subject of random formations in nature (e.g., branches, trees, root systems) and the way they are perceived as patterns through the phenomenon of apophenia. The research began with a literature review of various scientific articles, accompanied by visual research in fields such as medicine, psychology, art, and botany, which align with the concept of apophenia. Regarding the methodology, the approach of arts-based research was followed. Initially, a bibliographic study was conducted to gather material that would support a deeper understanding of the components related to the research question. Following the literature review, the first stage involved visual research and a series of case studies. Subsequently, a series of artistic experiments were carried out, aiming to create drawings through various techniques. This process helped to conceptually clarify the artistic intention behind the research question and supported the analysis, interpretation, representation, and presentation of different ideas. After the initial experimental phase, observations were recorded, leading to a second cycle of artwork creation, this time with more specific goals. At this stage, elements such as randomness and the unconscious were also explored. | Description: | Ο στόχος της παρούσας έρευνας είναι να εξερευνήσει καλλιτεχνικά το θέμα των τυχαίων σχηματισμών στην φύση (π.χ. κλαδιά, δέντρα, ριζώματα) και του τρόπου με τον οποίο γίνονται αντιληπτά ως μοτίβα κατά το φαινόμενο της αποφένιας. Η έρευνα ξεκίνησε με μια βιβλιογραφική ανασκόπηση διαφόρων επιστημονικών άρθρων συνοδευόμενη από οπτική έρευνα από κλάδους της ιατρικής, ψυχολογίας, τέχνης και βοτανολογίας που συνάδουν με την έννοια της αποφένιας. Όσον αφορά την μεθοδολογία, ακολουθήθηκε η μέθοδος της καλλιτεχνικής έρευνας. Διεξήχθη αρχικά βιβλιογραφική έρευνα για την εύρεση υλικού που εξυπηρετούσε την περαιτέρω κατανόηση των συνισταμένων του ερωτήματος. Μετά τη βιβλιογραφική ανασκόπηση, σε πρώτο στάδιο ακολούθησε οπτική έρευνα και μια σειρά από μελέτες περιπτώσεων. Στη συνέχεια, έγινε μια σειρά καλλιτεχνικών πειραματισμών για τη δημιουργία σχεδίων με διάφορες τεχνικές. Αυτό βοήθησε στην εννοιολογική διασαφήνιση της καλλιτεχνικής πρόθεσης πίσω από το ερώτημα και βοήθησε στην ανάλυση, την ερμηνεία, την αναπαράσταση και την παρουσίαση διάφορων ιδεών. Μετά από τους πρώτους πειραματισμούς, ακολούθησε η καταγραφή κάποιων παρατηρήσεων που οδήγησαν σε δεύτερο κύκλο δημιουργίας έργων, με πιο συγκεκριμένους στόχους, Σε αυτό το στάδιο, εξερευνήθηκαν και στοιχεία όπως η τυχαιότητα, το ασυνείδητο. | URI: | https://hdl.handle.net/20.500.14279/35063 | Rights: | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International |
Type: | Bachelors Thesis | Affiliation: | Cyprus University of Technology |
| Appears in Collections: | Πτυχιακές Εργασίες/ Bachelor's Degree Theses |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| Μαρία_Παναγή_2025_abstract.pdf | 177.16 kB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
39
checked on Nov 16, 2025
Download(s)
18
checked on Nov 16, 2025
Google ScholarTM
Check
This item is licensed under a Creative Commons License

