Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/20.500.14279/34954| Title: | Η διαμεσολαβημένη μνήμη και ταυτότητα: Η περίπτωση των νέων Ελληνοκυπρίων μεταξύ 18-30 | Authors: | Φιλίππου, Μαλεβή-Μαρία | Keywords: | μνήμη;ταυτότητα;εθνικισμός;Ελληνοκύπριοι | Advisor: | Kouros, Theodoros | Issue Date: | May-2025 | Department: | Department of Communication and Internet Studies | Faculty: | Faculty of Communication and Media Studies | Abstract: | Το Κυπριακό πρόβλημα είχε απασχολήσει την ακαδημαϊκή κοινότητα και την σφαίρα της πολιτικής και επηρεάζει ακόμα και σήμερα την κοινωνία της Κύπρου. Αυτή η εργασία εστιάζει στην περίπτωση της νέας γενιάς, εξετάζοντας από ποιους παράγοντες διαμεσολαβείται η μνήμη, και πώς οι νέοι Ελληνοκύπριοι αντιλαμβάνονται την ταυτότητά τους. Η παρούσα έρευνα βασίζεται στην ποιοτική έρευνα με 12 ημιδομημένες συνεντεύξεις, οι συνεντευξιαζόμενοι έπρεπε να ήταν μέσα στο ηλικιακό πλαίσιο. Τα ευρήματα δείχνουν πως η μνήμη των Ελληνοκύπριων διαμεσολαβείται από αρκετούς παράγοντες. Ένας εξ αυτών είναι το εκπαιδευτικό σύστημα το οποίο μέχρι και σήμερα έχει μια εθνοκεντρική στάση. Μέσα, όμως, από τα δεδομένα δεν φαίνεται να έχει την εμπιστοσύνη της νέας γενιάς. Αυτή η εθνοκεντρική στάση φέρνει στο προσκήνιο τον εθνικισμό και εκτρέφει μέσα από την παιδεία το μίσος για τον «Άλλο», τον εχθρό που στην προκειμένη περίπτωση είναι οι Τούρκοι ή οι Τουρκοκύπριοι. Ένας άλλος βασικός παράγοντας που διαμεσολαβεί την μνήμη είναι οι οικογενειακές αφηγήσεις οι οποίες κατέχουν την εμπιστοσύνη των νέων. | Description: | The Cyprus Problem has long concerned the academic community and the political sphere, and still affects the society of Cyprus today. This paper focuses on the case of the younger generation, examining the factors that mediate memory and how young Greek Cypriot perceive their identity. The present research is based on a qualitative research of 12 semi-structured interviews with participants who had to fall within the designated age range. The findings indicate that the memory of Greek Cypriots is mediated by various factors. One of these is the educational system, which continues to adopt an ethnocentric approach; however, according to the data, it does not seem to have the trust of the younger generation. This ethnocentric approach brings nationalism to the fore and breeds through education the hatred of the “Other”, the enemy, which in this case is the Turks or Turkish Cypriots. Another key factor that mediates memory is family narrative, which enjoy a high degree of trust among young people. | URI: | https://hdl.handle.net/20.500.14279/34954 | Rights: | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | Type: | Bachelors Thesis | Affiliation: | Cyprus University of Technology |
| Appears in Collections: | Πτυχιακές Εργασίες/ Bachelor's Degree Theses |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| ΜαλεβήFιλίππου_2025_bsc-ABSTRACT.pdf | abstract | 271.57 kB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
73
Last Week
0
0
Last month
4
4
checked on Nov 11, 2025
Download(s)
12
checked on Nov 11, 2025
Google ScholarTM
Check
This item is licensed under a Creative Commons License

