Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14279/29554
Title: Οι εμπειρίες των φοιτητών λογοθεραπείας για την αξιολόγηση επικοινωνιακών διαταραχών σε άτομα με άνοια
Authors: Φράγκου, Στέφανη 
Keywords: άνοια;φοιτητές λογοθεραπείας;αξιολόγηση;εμπειρίες
Advisor: Pampoulou, Eliada
Issue Date: May-2023
Department: Department of Rehabilitation Sciences
Faculty: Faculty of Health Sciences
Abstract: Ο όρος άνοια αντιπροσωπεύει ένα εύρος νευρολογικών διαταραχών και εγκεφαλικών διεργασιών που προκαλούν την προοδευτική εκφύλιση του εγκεφάλου και τον σταδιακό θάνατο των νευρώνων. Ο λογοθεραπευτής εμπλέκεται στην διαχείριση της άνοιας κατά την οποία παρατηρούνται διάφορες επικοινωνιακές διαταραχές. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η διερεύνηση των εμπειριών των φοιτητών λογοθεραπείας για την αξιολόγηση των επικοινωνιακών διαταραχών των ατόμων με άνοια. Οι συμμετέχοντες της έρευνας αποτελούσαν 10 φοιτητές λογοθεραπείας. Τα δεδομένα της παρούσας ποιοτικής έρευνας συλλέχθηκαν μέσω ημιδομημένης συνέντευξης και αναλύθηκαν μέσω θεματικής ανάλυσης. Τα αποτελέσματα της έρευνας ανέδειξαν πως οι φοιτητές λογοθεραπείας αντιμετωπίζουν διάφορα προβλήματα κατά την αξιολόγηση των ασθενών με άνοια. Αρχικά, εξέφρασαν ότι χρησιμοποιούν επίσημα εργαλεία τα οποία όμως θεωρούν ότι χρειάζονται επέκταση αφού δεν αξιολογούν επαρκώς τους τομείς που περιλαμβάνουν. Επίσης, λόγω έλλειψης σταθμισμένων εργαλείων χρησιμοποιούν εργαλεία τα οποία αφορούν άλλους πληθυσμούς ως άτυπες αξιολογήσεις. Ακόμη, ανέφεραν πως αντιμετωπίζουν δυσκολίες κατά την χορήγηση των εργαλείων λόγω του ότι περιλαμβάνουν οδηγίες και εικόνες οι οποίες δεν γίνονται κατανοητές από τους ασθενείς με άνοια. Μέσω των αποτελεσμάτων συμπεραίνεται και προτείνεται η επέκταση των υπάρχοντων εργαλείων, η δημιουργία και η μετάφραση επιπλέον σταθμισμένων εργαλείων αξιολόγησης για την άνοια στα Ελληνικά, η απλοποίηση και συντόμευση των οδηγιών και η μετατροπή των εικόνων σε έγχρωμη και πιο ευδιάκριτη μορφή.
Description: Dementia is a definition that represents a range of neurological disorders and brain modifications that cause the progressive degeneration of the brain and leads to the gradual death of the brain neurons. A speech and language therapist is involved in the management of dementia, where communication disorders are presented. The purpose of the current study is the investigation of the experiences of speech and language students about the assessment of the communication disorders of patients with dementia. The participants of the study were 10 undergraduate speech and language students. The data of the current qualitative research were collected via semi structured interview and were analyzed via thematic analysis. The results showed that speech and language students face a variety of problems during the assessment of people with dementia that regards the assessment tools used. First, they supported that the formal tools are screen like and they do not assess the included abilities sufficiently. Moreover, due to the lack of standardized assessment tools, they carry out informal assessment using tests that are standardized in different populations. Also, they face difficulties when performing a test as the patients don’t always understand the instruction and the pictures included. Thus, it is suggested that an expansion of the preexisting test is needed alongside with the creation of standardized assessment tools. Finally, it is also recommended an adjustment of the instructions in order to be shorter and simpler as well as a conversion of the pictures by making them more distinct and colored.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.14279/29554
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Type: Bachelors Thesis
Affiliation: Cyprus University of Technology 
Appears in Collections:Πτυχιακές Εργασίες/ Bachelor's Degree Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Στέφανη Φράγκου_ΠΕΡΙΛΗΨΗ.pdfΠΕΡΙΛΗΨΗ142.9 kBAdobe PDFView/Open
CORE Recommender
Show full item record

Page view(s) 20

87
Last Week
0
Last month
7
checked on Dec 28, 2024

Download(s) 50

106
checked on Dec 28, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons