Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/20.500.14279/29475
Title: | Χαρακτηριστικά παιδιών που λαμβάνουν υπηρεσίες λογοθεραπείας σε πανεπιστημιακή κλινική αποκατάστασης : αναδρομική μελέτη | Authors: | Κωνσταντίνου, Ελένη | Keywords: | υπηρεσίες λογοθεραπείας;παιδιατρικός πληθυσμός;δημογραφικά χαρακτηριστικά;περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά;βάση δεδομένων;λογοθεραπευτικές διαγνώσεις | Advisor: | Χριστοφή, Κώστας | Issue Date: | 2023 | Department: | Department of Rehabilitation Sciences | Faculty: | Faculty of Health Sciences | Abstract: | Παρόλο που το τελευταίο χρονικό διάστημα, ο κλάδος της λογοθεραπείας εξελίσσεται δραστικά, περιορισμένα αποτελούν τα δεδομένα που υπάρχουν στην Κύπρο, για το ποιος λαμβάνει υπηρεσίες λογοθεραπείας και ποιος όχι. Υπάρχει, συνεπώς, ανάγκη καταγραφής των πληροφοριών ατόμων που παραπέμπονται για λογοθεραπεία, σε μια προσβάσιμη και εκτεταμένη βάση δεδομένων, έτσι ώστε να γεφυρωθεί το βιβλιογραφικό κενό που ταλανίζει τους επιστήμονες του κλάδου. Σκοπός της παρούσας μελέτης, ήταν η πραγματοποίηση μιας λεπτομερούς περιγραφής των δημογραφικών και περιβαλλοντικών χαρακτηριστικών του παιδιατρικού πληθυσμού που λαμβάνει υπηρεσίες λογοθεραπείας της Πανεπιστημιακής Κλινική Αποκατάστασης του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου της Κύπρου (ΠΚΑ-ΤΕΠΑΚ), όπως και η διεξαγωγή συσχετίσεων για εξέταση της πιθανής σχέσης μεταξύ τους. Δημιουργήθηκε και αναλύθηκε μια βάση δεδομένων, αποτελούμενη από 211 παιδιά ηλικίας 0;7 μηνών μέχρι 14;1 ετών, τα οποία έλαβαν οποιαδήποτε υπηρεσία λογοθεραπείας στην ΠΚΑ-ΤΕΠΑΚ. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν αναδρομικά και η ανάλυση τους διεξάχθηκε με τη χρήση του στατιστικού λογισμικού JAMOVI. Τα αποτελέσματα, έδειξαν πως υπάρχει μία τάση παραπομπής παιδιών ηλικίας 3;1-6 ετών για λογοθεραπεία. Επιπλέον τα αγόρια, τα μονόγλωσσα παιδιά και τα παιδιά υψηλής κοινωνικοοικονομικής τάξης (SES) λάμβαναν υπηρεσίες περισσότερο από τα κορίτσια, τα δίγλωσσα παιδιά και τα παιδιά χαμηλού-SES, αντίστοιχα. Κύρια πηγή παραπομπής αποτελούσαν οι γονείς, ενώ οι λογοθεραπευτικές διαγνώσεις που πλειοψηφούσαν ήταν τα Speech Sound Disorders (SSD) και η Γλωσσική Διαταραχή (ΓΔ). Επίσης, παρατηρήθηκε πως οι θεραπευτικές συνεδρίες πραγματοποιούνταν κυρίως μια φορά την εβδομάδα, και κατά την αξιολόγηση τους έγινε χρήση ποικίλων αξιολογητικών εργαλείων. Στις συσχετίσεις δεν σημειώθηκε κάποια στατιστικά σημαντική διαφορά (p > 0.05) μεταξύ των χαρακτηριστικών, παρά μόνο στη σχέση ηλικίας παραπομπής και λογοθεραπευτικής διάγνωσης (p < .001). Ωστόσο, αυτό δεν αποκλείει εντελώς την ύπαρξη τέτοιων σχέσεων, καθώς υπήρχαν ελλιπή δεδομένα, δεν υπήρχαν επιβεβαιωτικά στοιχεία για την καταλληλόλητα του μεγέθους στο δείγμα και οι στατιστικές μέθοδοι που χρησιμοποιηθήκαν δεν ήταν οι πιο προηγμένες. | Description: | Although there has been drastic progress in speech and language therapy in the last few years, limited data is available, about who is provided with speech and language services and who is not, in Cyprus. Consequently, there is a need for recording data for individuals who are referred to these services, in an extensive and accessible master database, to bridge the bibliographic gap that troubles scientists in the field. This study aims to provide a detailed description of the demographical and environmental characteristics of the pediatric population that is being provided with speech and language therapy in the Rehabilitation Clinic of the Cyprus University of Technology, as well as to conduct correlation analysis, to examine the potential existence of a relationship between the characteristics of the children involved. A database was created and analyzed, consisting of 211 kids, aged 0;7 months to 14;1 years old, that underwent any kind of speech and language service in the clinic. The data were collected retrospectively, and the analysis was conducted using the statistical software JAMOVI. The results revealed a positive tendency existing in referring children aged 3;1-6 years to speech and language therapy. In addition, boys, monolingual children, and high-socioeconomic (SES) children received speech and language therapy more than girls, bilingual children, and low-SES children, respectively. Parents were the main source of referral, whilst the most common speech therapy diagnoses were Sound Speech Disorders (SSD) and Language Disorders. Furthermore, children were provided with services, once a week, and various assessment tools were used during the evaluation. Based on the correlation analysis administered, no statistically significant relationships were noted in the correlations (p > 0.05), except for the relationship between the referral age and the speech therapy diagnosis (p < .001). However, this does not completely rule out that such correlations exist, as some of the data of the children in the study were missing, the overall sample was not proven to be enough, and the statistical methods used were not the most advanced available. | URI: | https://hdl.handle.net/20.500.14279/29475 | Rights: | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | Type: | Bachelors Thesis | Affiliation: | Cyprus University of Technology |
Appears in Collections: | Πτυχιακές Εργασίες/ Bachelor's Degree Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ABSTRACT_ΕΛΕΝΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ_2023_BSC.pdf | ΠΕΡΙΛΗΨΗ | 1.07 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
166
Last Week
2
2
Last month
10
10
checked on Dec 3, 2024
Download(s)
362
checked on Dec 3, 2024
Google ScholarTM
Check
This item is licensed under a Creative Commons License