Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14279/29444
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorΘεοδώρου, 'Ελενα-
dc.contributor.authorΛάμπρου, Αθανασία-
dc.date.accessioned2023-06-21T11:20:17Z-
dc.date.available2023-06-21T11:20:17Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14279/29444-
dc.descriptionIntroduction: Telling personal narratives is an ability that emerges relatively early and undergoes further development throughout the preschool and elementary school years. Sharing personal narratives promotes friendships, and physical and emotional health supports classroom participation and underpins academic and vocational success. Although personal narratives are universal discourse genres, little research has been conducted on children’s ability to share personal narratives. Purpose: The purpose of this study is the microstructure analysis of the personal narratives of Cypriot children as well as the identification of possible similarities or differences due to chronological age or gender. Methods and Material: Twenty children aged 8 to 10 years old participated. Global-tales protocol (Westerveld, Lyons, Nelson, et al., 2022) was used to elicit six personal narratives (excited, worried, annoyed, proud, problem situation, something important) from each child. Measures of micro-structure, including measures of syntactic complexity (Mean Length of Utterances, Percentage of Subordinated Clauses) and semantic complexity (Number of Different Words, Type Token Ration), were examined as a function of age and topic. Results: The initial results of the data analysis showed that some measurements (e.g. the number of different words) increase as a function of age, whereas others do not (e.g. MLU). There is not a statistically significant difference between younger and older children. However, there is a statistically significant difference between girls and boy during telling of a story. More specifically, the significant difference is found in the category of main sentences. Girls have producted more main sentences than group of boys. Discussion/ outcomes: Our findings are discussed in the context of translational clinical applications relative to assessment, diagnosis and intervention frameworks. In addition, the discussion focuses on how the findings relate to the theoretical discussion regarding a bi-dialectal context where native varieties differ from those used in classrooms and written materials.en_US
dc.description.abstractΕισαγωγή: Η αφήγηση προσωπικών αφηγήσεων είναι μια ικανότητα που εμφανίζεται σχετικά νωρίς και υφίσταται περαιτέρω ανάπτυξη καθ 'όλη τη διάρκεια των προσχολικών και σχολικών ετών. Η ανταλλαγή προσωπικών αφηγήσεων προάγει τη σωματική και συναισθηματική υγεία και υποστηρίζει τη συμμετοχή στην τάξη. Επιπλέον, στηρίζει την ακαδημαϊκή και επαγγελματική επιτυχία του ατόμου. Αν και οι προσωπικές αφηγήσεις είναι καθολικά είδη λόγου, λίγες έρευνες έχουν διεξαχθεί σχετικά με την ικανότητα των παιδιών να μοιράζονται προσωπικές αφηγήσεις. Σκοπός: Απώτερος στόχος της παρούσας μελέτης είναι η μικροδομική ανάλυση του προσωπικού αφηγήματος των κυπριόπουλων παιδιών καθώς και ο εντοπισμός πιθανών ομοιοτήτων ή διαφορών λόγω χρονολογικής ηλικίας ή φύλου. Υλικό και Μέθοδος: Στη μελέτη συμμετείχαν είκοσι παιδιά ηλικίας 8;0 έως 10;0 ετών. Το πρωτόκολλο Global-Τales (Westerveld, Lyons, Nelson, et al., 2022) χρησιμοποιήθηκε για να αποσπάσει έξι προσωπικές αφηγήσεις (ενθουσιασμένος, ανήσυχος, ενοχλημένος, περήφανος, επίλυση προβλήματος, κάτι σημαντικό) από κάθε παιδί. Η μικροδομική ανάλυση περιλαμβάνει μετρήσεις που αφορούν τη συντακτική (π.χ αριθμός δευτερευουσών προτάσεων) και λεξιλογική πολυπλοκότητα (π.χ Μέσο Μήκος Εκφοράς Λέξεων) του δείγματος αφήγησης. Αποτελέσματα: Τα αποτελέσματα της ανάλυσης των δεδομένων έδειξαν ότι ορισμένες μετρήσεις αυξάνονται ως συνάρτηση της ηλικίας, ενώ άλλες όχι (π.χ. MLU). Εν τούτοις, δεν εντοπίστηκε στατιστικά σημαντική διαφορά μεταξύ μικρότερων και μεγαλύτερων παιδιών. Στατιστικά σημαντική διαφορά εντοπίστηκε μεταξύ κοριτσιών και αγοριών αναφορικά με την κατηγορία κύριων προτάσεων. Συμπεράσματα: Το εργαλείο που έχει χορηγηθεί στην παρούσα έρευνα δίνει τη δυνατότητα χρήσης του, τόσο από λογοπαθολόγους όσο και από άλλους ειδικούς, ως μέσον αξιολόγησης όλων των γλωσσικών επιπέδων του παιδιού. Επιπλέον, μέσω της χορήγησης του εργαλείου GLOBAL TALES δύναται να εντοπιστούν δυσκολίες και αδυναμίες οι οποίες μετέπειτα μπορούν να αποτελέσουν τους στόχους της θεραπευτικής παρέμβασης σε κυπριόπουλα παιδιά.en_US
dc.formatpdfen_US
dc.language.isoelen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectπροσωπικό αφήγημαen_US
dc.subjectμικροδομική ανάλυσηen_US
dc.subjectΠρωτόκολλο Διερεύνησης Προσωπικών Αφηγημάτωνen_US
dc.subject.otherpersonal narrativeen_US
dc.subject.othermicrostructure analysisen_US
dc.subject.otherGLOBAL TALESen_US
dc.titleΔιερεύνηση του προσωπικού αφηγήματος των κυπριόπουλων παιδιών : Μικροδομική Ανάλυσηen_US
dc.typeMSc Thesisen_US
dc.affiliationCyprus University of Technologyen_US
dc.relation.deptDepartment of Rehabilitation Sciencesen_US
dc.description.statusCompleteden_US
cut.common.academicyear2022-2023en_US
dc.relation.facultyFaculty of Health Sciencesen_US
item.languageiso639-1el-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
item.openairetypemasterThesis-
item.cerifentitytypePublications-
crisitem.author.deptDepartment of Rehabilitation Sciences-
crisitem.author.facultyFaculty of Health Sciences-
crisitem.author.orcid0000-0003-3951-7886-
crisitem.author.parentorgFaculty of Health Sciences-
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Εργασίες/ Master's thesis
Files in This Item:
File Description SizeFormat
ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΛΑΜΠΡΟΥ_msc_2023_abstract.pdfΠΕΡΙΛΗΨΗ557 kBAdobe PDFView/Open
CORE Recommender
Show simple item record

Page view(s) 5

101
Last Week
3
Last month
12
checked on Jul 26, 2024

Download(s) 5

102
checked on Jul 26, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons