Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14279/26815
Title: Διερεύνηση των αντιλήψεων των μαιών/μαιευτών για τις ευκαιρίες και τα εμπόδια κατά την ανάληψη του εκπαιδευτικού ρόλου στην καθημερινή πρακτική: Ποσοτική μελέτη με βάση του μοντέλου διάγνωσης συμπεριφοράς COM-B/Τheoretical Domain Framework
Authors: Ιωάννου, Μαριλένα 
Keywords: Αντιλήψεις;Μαιών/μαιευτών;Εκπαιδευτικός ρόλος
Advisor: Μίτλεττον, Νίκος
Χατζηγεωργίου, Ελένη
Issue Date: May-2022
Department: Department of Nursing
Faculty: Faculty of Health Sciences
Abstract: Εισαγωγή: Ο επαγγελματικός ρόλος των μαιών/μαιευτών κρίνεται πολυδιάστατος, περιλαμβάνοντας την εκπαίδευση και την συμβουλευτική στις γυναίκες. Η χρήση του μοντέλου COM-B είναι σημαντική διότι προσδιορίζει την διάγνωση και αξιολόγηση μιας συγκεκριμένης συμπεριφοράς σε ένα περιβάλλον, προσφέρει στον εντοπισμό των εμποδίων όπως επίσης είναι πιο πιθανό να εντοπίσει ευκαιρίες και μεθόδους για την ανάπτυξη μιας επιτυχημένης και στοχευμένης στρατηγικής υλοποίησης στις πρακτικές που εφαρμόζονται. Σκοπός: Να διερευνηθούν οι αντιλήψεις των μαιών/μαιευτών για τις ευκαιρίες και τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν για την ανάληψη του εκπαιδευτικού ρόλου στην καθημερινή πρακτική βασισμένη στο μοντέλο διάγνωσης συμπεριφοράς COM-B/Theoretical Domain Framework. Μέθοδος : Περιγραφικός σχεδιασμός με την χρήση ερωτηματολογίου αυτοαναφοράς. Η μέθοδος δειγματοληψίας που ακολουθήθηκε ήταν δειγματοληψία ευκολίας κατά την οποία συλλέχθηκαν 119 ερωτηματολόγια από μαίες/μαιευτές (ποσοστό ανταπόκρισης 34%) όπου εργάζονται στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Έγινε εκτίμηση των συχνοτήτων των απαντήσεων στις διάφορες ερωτήσεις του COM-B/TDF. Επίσης πραγματοποιήθηκε ο υπολογισμός περιγραφικών στατιστικών μέτρων (μέσο τυπικής απόκλισης) στις υποκλίμακες του εργαλείου. Ακόμη, έγινε η διερεύνηση των διαφορών στις υποκλίμακες αναλόγως των δημογραφικών και επαγγελματικών χαρακτηριστικών. Αποτελέσματα: Μέσα από τις απόψεις των μαιών/μαιευτών προέκυψαν οι εξής διαστάσεις προσδιοριστών συμπεριφοράς με χαμηλότερο μέσο όρο 1) «Περιβαλλοντικό πλαίσιο και πόροι» (πολυπλοκότητα των συναντήσεων, διαθεσιμότητα υποστηρικτικών συστημάτων) mean: 3,65 SD:1,08 , 2) «Στήριξη από την διοίκηση» mean: 3,77 SD:1,4, 3) «Προτεραιότητες στις προγραμματισμένες συναντήσεις» mean:3,86 SD:0,69, 4) «Οργανωτικούς διαθέσιμοι πόροι (οικονομική αποζημίωση, διαθέσιμοι και απαραίτητοι πόροι, διαθέσιμος χρόνος) mean: 3,39 SD: 0,97. Αντίθετα οι θετικές διαστάσεις φαίνεται να ήταν «Οι γνώσεις και δεξιότητες» mean: 5,42 SD: 0,51 mean: 5,36 SD: 0,62, «Επαγγελματικός ρόλος» mean: 5,36 SD: 0.57 «Οι προθέσεις για ανάληψη εκπαιδευτικού ρόλου» mean: 5,25 SD: 0,88. Συμπεράσματα: Οι μαίες/μαιευτές θεωρούν την προγεννητική εκπαίδευση ως βασική λειτουργία του ρόλου τους ωστόσο, αυτό δεν έχει προτεραιότητα στην παροχή μαιευτικής φροντίδας ούτε υποστηρίζεται από τις υφιστάμενες πρακτικές κυρίως λόγω έλλειψης οργανωτικής στήριξης. Οι ευκαιρίες και τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν για την ανάληψη του εκπαιδευτικού τους ρόλου έχουν τεκμηριωθεί και αναμένεται να χρησιμοποιηθούν για βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών μαιευτικής φροντίδας και των προγραμματισμένων προγγενητικών επισκέψεων.
Description: Introduction: The professional role of midwives is considered multidimensional, including education and counseling for women. The use of COM-B model is important because it identifies the diagnosis and evaluation of a particular behavior in an environment, helping to identify barriers as well as more likely to identify opportunities and methods to develop a successful targeted implementation strategy in the daily practice. Aim: To investigate the midwife's perceptions of barriers and facilitators in taking on an educational role in a daily practice routine based on the COM-B / Theoretical Domain Framework model. Materials and Methods: A descriptive design was conducted using a self-report questionnaire. The sampling method used was convenience sampling in which 119 midwives (response rate 34%) where they work in the public and private sector. The data analysis have been with the frequencies of the answers of measure tool, the frequencies of the answers to the various COM-B / TDF questions were assessed. Descriptive statistical measures (mean standard deviation) in the instrument sub-scales were also calculated. Also, the differences in the subscales depending on the demographic and professional characteristics were investigated Results: From midwives' point of view, the domains with the lowest mean values included 1) “Environmental context and resources” (complexity of appointments and availability of supporting systems) mean: 3.65 SD: 1.08, 2)“Organizational support” (mean: 3.77, SD: 1.40), 3)" Priorities and process of meetings "mean: 3.86 SD: 0.69),4) “Organizational resources” (financial compensation, available and necessary resources, available time) mean: 3.39 SD: 0.97. On the other hand the positive dimensions seem to be the "Knowledge and skills" mean: 5.42 SD: 0.51 mean: 5.36 SD: 0.62, "Professional role" mean: 5.36 SD: 0.57 "The intentions for taking on an educational role »mean: 5.25 SD: 0.88. Conclusion: Through this study, midwives know that prenatal education is important function of their role. However, this has not priority in the provision of maternity care either is supported by the practices cause of luck of the organizational support. The opportunities and barriers that Midwives are facing in the daily routine have been evidenced and are expected to be used to improve the maternity care that provided on meetings.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.14279/26815
Rights: Απαγορεύεται η δημοσίευση ή αναπαραγωγή, ηλεκτρονική ή άλλη χωρίς τη γραπτή συγκατάθεση του δημιουργού και κάτοχου των πνευματικών δικαιωμάτων.
Type: MSc Thesis
Affiliation: Cyprus University of Technology 
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Εργασίες/ Master's thesis

Files in This Item:
CORE Recommender
Show full item record

Page view(s) 50

161
Last Week
0
Last month
6
checked on Sep 26, 2024

Download(s) 50

216
checked on Sep 26, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons