Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14279/23405
Title: Ο επιπολασμός των διαταραχών αυτιστικού φάσματος στα δημόσια δημοτικά σχολεία της Κύπρου : διαφορές ανα φύλο και επαρχία
Authors: Κυριακίδου, Σταυριάνα 
Keywords: Ερωτηματολόγιο ASSQ;Επιπολασμός;Ανίχνευση;Διαταραχές αυτιστικού φάσματος;Έγκαιρη Παρέμβαση
Advisor: Μακρής, Κωνσταντίνος
Θεοδώρου, 'Ελενα
Issue Date: May-2021
Department: Department of Rehabilitation Sciences
Faculty: Faculty of Health Sciences
Abstract: Εισαγωγή: Με τον όρο αυτισμός, ορίζουμε ένα φάσμα διαταραχών νευροαναπτυξιακής φύσεως (ΔΑΦ), που επηρεάζει σημαντικά διάφορους τομείς συμπεριλαμβανομένων των κοινωνικών, γνωστικών, γλωσσικών και επικοινωνιακών ικανοτήτων ενός ατόμου. Η αυξημένη ευαισθητοποίηση και η ανάγκη για διερεύνηση της έννοιας αυτής, οδήγησε σε νέα δεδομένα που δείχνουν σημαντική αύξηση του επιπολασμού της ΔΑΦ. Η έγκαιρη ανίχνευση οδηγεί στην έγκαιρη παρέμβαση, κάτι που συμβάλλει σημαντικά στην βελτίωση της ποιότητας ζωής αυτών των ατόμων. Η διάγνωση της ΔΑΦ απαιτεί μια σειρά αξιολογήσεων, οι οποίες περιλαμβάνουν τη χορήγηση ειδικών σταθμισμένων εργαλείων, όπως είναι το ερωτηματολόγιο ASSQ, το οποίο ανιχνεύει πιθανά συμπτώματα που συχνά συνοδεύουν τα παιδιά με ΔΑΦ, επισημαίνοντας την ανάγκη περαιτέρω αξιολόγησης τέτοιων περιστατικών από ειδικό. Σκοπός: Απώτερος σκοπός της παρούσας έρευνας, ήταν η μέτρηση του ποσοστού παιδιών υψηλού κινδύνου για πιθανή διάγνωση διαταραχής αυτιστικού φάσματος, τα οποία χρήζουν περαιτέρω αξιολόγησης. Η έρευνα αυτή, θα επιτρέψει την ανίχνευση των διαστάσεων του φάσματος στα δημόσια δημοτικά σχολεία της Κύπρου και θα συμβάλει στην ευαισθητοποίηση για το φαινόμενο του αυτιστικού φάσματος, για αναγνώριση των πιθανών συμπτωμάτων που το συνοδεύουν, και αντίστοιχα στην έγκαιρη παρέμβαση τους. Μεθοδολογία: Το σταθμισμένο ερωτηματολόγιο ASSQ, στάλθηκε ηλεκτρονικά σε όλα τα δημόσια δημοτικά σχολεία των ελεγχόμενων γεωγραφικών περιοχών της Κύπρου από την Κυπριακή Δημοκρατία. Τα σχολεία που συμφώνησαν να συμμετέχουν, προώθησαν τον σύνδεσμο με το ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο ASSQ στους γονείς των παιδιών. Οι γονείς καλέστηκαν να συμπληρώσουν το ερωτηματολόγιο το οποίο αποτελείται από μια σειρά 27 ερωτήσεων και αφορούν στις καθημερινές δεξιότητες, συμπεριφορές και συνήθειες των παιδιών που σχετίζονται με την ικανότητα προσαρμογής και ανταπόκρισης του παιδιού στις διάφορες συνθήκες και δραστηριότητες της καθημερινής του ρουτίνας. Αποτελέσματα: Το ερωτηματολόγιο ASSQ, συμπληρώθηκε επιτυχώς από 1480 γονείς και συνολικά συμμετείχαν στην έρευνα 1554 παιδιά. Τα αποτελέσματα έδειξαν ένα συνολικό ποσοστό επιπολασμού 7,01% σε ένα δείγμα παιδιών ηλικίας 6-13 χρονών. Από τα 1554 παιδιά τα 109 σημείωσαν βαθμολογία μεγαλύτερη ή ίση του 19, που αντιστοιχεί στα παιδιά που έχουν υψηλό κίνδυνο για πιθανή διάγνωση ΔΑΦ, και χρήζουν περαιτέρω αξιολόγησης. Από τα 109 παιδιά το 28,4% αντιστοιχεί στα κορίτσια και το 70,6% στα αγόρια. Για την Αμμόχωστο σημειώθηκε ποσοστό 11,9%, για την Λάρνακα 25,7% για την Λεμεσό 18,3%, την Λευκωσία 38,5% και την Πάφο 5,5% Συμπεράσματα: Τα ευρήματα της παρούσας μελέτης, έδειξαν την σημασία που αποτελεί η γνώση για τα στατιστικά δεδομένα μιας διαταραχής, σε ένα συνολικό πληθυσμό μιας χώρας. Μέσω των δεδομένων αυτών, επιτυγχάνεται η ευαισθητοποίηση και η ενημέρωση των πιθανών συμπτωμάτων που χαρακτηρίζουν την διαταραχή, κάτι το οποίο συμβάλλει στην έγκαιρη παρέμβαση και αντιμετώπιση άμεσων αλλά και μακροπρόθεσμων αναγκών.
Description: Introduction: The term autism is defined as a spectrum of neurodevelopmental disorders (ASDs) that significantly affect a variety of areas including a person's social, cognitive, language and communication skills. The increased awareness and the need to investigate this concept, led to new data that show a significant increase in the prevalence of ASD. Early detection leads to early intervention, which contributes significantly to improving the quality of life of these individuals. The diagnosis of ASD requires a series of evaluations, which include the provision of special weighted tools, such as the ASSQ questionnaire, which detects possible symptoms that often accompany children with ASD, highlighting the need for further evaluation of such cases by a specialist. Purpose: The ultimate goal of the present study was to measure the percentage of high-risk children for possible diagnosis of autism spectrum disorder, who need further evaluation. This research will allow the detection of the dimensions of the spectrum in the public primary schools of Cyprus and will contribute to the awareness of the phenomenon of the autistic spectrum, for the recognition of the possible symptoms that accompany it, and respectively in their timely intervention. Methodology: The weighted ASSQ questionnaire was sent electronically to all public primary schools in the controlled geographical areas of Cyprus by the Republic of Cyprus. The schools that agreed to participate, forwarded the link to the ASSQ electronic questionnaire to the children's parents. Parents were asked to complete the questionnaire which consists of a series of 27 questions related to the daily skills, behaviors and habits of children related to the child's ability to adapt and respond to the various conditions and activities of his daily routine. Results: The ASSQ questionnaire was successfully completed by 1480 parents and a total of 1554 children participated in the survey. The results showed an overall prevalence rate of 7.01% in a sample of children aged 6-13 years. Out of 1554 children, 109 scored higher than or equal to 19, which corresponds to children who are at high risk for a possible diagnosis of ASD, and need further evaluation. Of the 109 children, 28.4% correspond to girls and 70.6% to boys. For Famagusta it was 11.9%, for Larnaca 25.7% for Limassol 18.3%, Nicosia 38.5% and Paphos 5.5% Conclusions: The findings of the present study showed the importance of knowledge about the statistics of a disorder in a total population of a country. Through these data, the awareness and information of the possible symptoms that characterize the disorder is achieved, something that contributes to the timely intervention and treatment of immediate and long-term needs.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.14279/23405
Rights: Απαγορεύεται η δημοσίευση ή αναπαραγωγή, ηλεκτρονική ή άλλη χωρίς τη γραπτή συγκατάθεση του δημιουργού και κάτοχου των πνευματικών δικαιωμάτων.
Type: Bachelors Thesis
Affiliation: Cyprus University of Technology 
Appears in Collections:Πτυχιακές Εργασίες/ Bachelor's Degree Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat
ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΣΤΑΥΡΙΑΝΑ ΚΥΡΙΑΚΙΔΟΥ.pdfAbstract256.81 kBAdobe PDFView/Open
CORE Recommender
Show full item record

Page view(s) 50

100
Last Week
2
Last month
6
checked on May 1, 2024

Download(s) 50

62
checked on May 1, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons