Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/20.500.14279/11896
Title: | Η ικανότητα σύνθεσης λέξεων σε τυπικώς ανεπτυσσόμενα παιδιά σχολικής ηλικίας από την Κύπρο | Authors: | Καραολή, Χριστίνα | Keywords: | Σύνθετες λέξεις;Tυπικώς ανεπτυσσόμενα παιδιά;Eπίδοση;Kατανόηση;Παραγωγή | Advisor: | Καμπανάρος, Μαρία | Issue Date: | May-2018 | Abstract: | Η παρούσα έρευνα έχει ως σκοπό την μέτρηση της επίδοσης των αναπτυξιακά τυπικών παιδιών, σχολικής ηλικίας 7;0 με 7;11 χρόνων, στους τομείς ανάλυσης στα συνθετικά και ερμηνείας σύνθετων λέξεων καθώς και κατονομασίας σύνθετων λέξεων με πρώτο και δεύτερο συνθετικό το ουσιαστικό. Οι μετρήσεις αυτές θα συμβάλλουν στην δημιουργία ενός θεωρητικού πλαισίου για τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της ικανότητας σύνθεσης λέξεων που βρίσκεται εντός των ορίων της τυπικής ανάπτυξης στην ηλικία των 7 ετών. Στην έρευνα συμμέτειχαν 30 παιδιά, συγκεκριμένα 15 αγόρια και 15 κορίτσια, τυπικής ανάπτυξης, ηλικίας 7;0 με 7;11 χρόνων και με μητρική γλώσσα την κοινή νέα ελληνική ή την κυπριακή διάλεκτο. Ο μέσος όρος των ηλικιών των αγοριών ήταν τα 7.57 έτη (Μ.Ο. = 7.57) με τυπική απόκλιση τα 0.3 έτη (Τ.Α. = 0.3) και των κοριτσιών τα 7.53 έτη (Μ.Ο. = 7.53) με τυπική απόκλιση τα 0.32 έτη (Τ.Α.= 0.32). Ο μέσος όρος του μορφωτικού επιπέδου της μητέρας για τα αγόρια ήταν 5 (Μ.Ο. = 5) με τυπική απόκλιση 0.97 (Τ.Α. = 0.97) και για τα κορίτσια 4.53 (Μ.Ο. = 4.53) με τυπική απόκλιση 1.09 (Τ.Α. = 1.09). Έτσι οι μητέρες των αγοριών, στην πλειοψηφία τους είχαν μόρφωση επιπέδου πανεπιστημίου ενώ των κοριτσιών είχαν μόρφωση κυρίως κολλεγίου και πανεπιστημίου. Στους συμμετέχοντες χορηγήθηκαν τέσσερα εργαλεία. Από το πρώτο τεστ, το τεστ DVIQ (Stavrakaki & Tsimpli, 2000), χορηγήθηκαν 3 υποδοκιμασίες: εκφραστικό λεξιλόγιο, παραγωγή μορφοσύνταξης και επανάληψη προτάσεων. Στην υποδοκιμασία «εκφραστικό λεξιλόγιο» τα παιδιά έπρεπε να απαντήσουν στην ερώτηση που τους γινόταν χρησιμοποιώντας το κατάλληλο λεξιλόγιο. Στην υποδοκιμασία «παραγωγή μορφοσύνταξης», τα παιδιά έπρεπε να συμπληρώσουν την πρόταση που άκουγαν με την κατάλληλη μορφοσυντακτικά λέξη. Στην υποδοκιμασία «επανάληψης προτάσεων» τα παιδιά έπρεπε να επαναλάβουν προτάσεις που άκουγαν. Το δεύτερο τεστ, το τεστ LITMUS – NW in CG (Kambanaros & Grohmann, 2013), ζητούσε από τα παιδιά να επαναλάβουν ψευδολέξεις. Το τρίτο τεστ, το τεστ RCPM (Raven, Raven & Court, 1998), απαιτούσε από τα παιδιά να επιλέξουν το κομμάτι που συμπληρώνει μια εικόνα. Από το τέταρτο τεστ, το τεστ CWT (Kambanaros, Christou & Grohmann, under review), χορηγήθηκαν και οι δύο υποδοκιμασίες του. Στην πρώτη υποδοκιμασία, την «υποδοκιμασία κατανόησης/ ορισμού», ζητήθηκε από τα παιδιά να διαχωρίσουν σύνθετες λέξεις στα δύο επιμέρους συνθετικά τους μέρη και να επεξηγήσουν την σημασιολογική σχέση μεταξύ των δύο συνθετικών μέρων της σύνθετης λέξης. Στην δεύτερη υποδοκιμασία, την «υποδοκιμασία παραγωγής (κατονομασίας)», τα παιδιά κλίθηκαν να κατονομάσουν εικόνες χρησιμοποιώντας σύνθετες λέξεις. Τα αποτελέσματα της έρευνας κατέδειξαν ότι σε όλα τα τεστ που χορηγήθηκαν τα κορίτσια είχαν καλύτερη επίδοση από τα αγόρια εκτός από το τεστ LITMUS – NW in CG όπου ίσχυε το αντίθετο. Επίσης, τα περισσότερα παιδιά περιλάμβαναν στις απαντήσεις τους τόσο τον χαρακτηριστή όσο και την κεφαλή της σύνθετης λέξης. Ακόμη, βρέθηκε ότι η επίδοση των παιδιών στην υποδοκιμασία της μορφοσύνταξης του τεστ DVIQ καθώς και η επίδοση τους στο τεστ μη – λεκτικής νοημοσύνης RCPM έπαιζαν στατιστικά σημαντικό ρόλο στην επίδοση τους στο τεστ σύνθετων λέξεων. Γενικότερα, μέσα από το γεγονός ότι το τεστ σύνθετων λέξεων αναφέρεται σε σύνθετες λέξεις με πρώτο και δεύτερο συνθετικό τα ουσιαστικά, προκύπτει η ανάγκη για μελλοντική έρευνα στην επίδοση παιδιών σε δοκιμασίες με σύνθετες λέξεις που περιλαμβάνουν και άλλα μέρη του λόγου ώστε να διαμορφωθεί μια γενική εικόνα της επίδοσης των παιδιών σε τεστ σύνθετων λέξεων. Επιπρόσθετα, τα λάθη που παρουσίασαν τα τυπικά παιδιά, από την στιγμή που δεν οφείλονται σε κάποια παθολογία, δείχνουν ότι ορισμένοι παράγοντες επηρεάζουν την επίδοση τους σε δραστηριότητες σύνθετων λέξεων. Είναι, λοιπόν σημαντικό σε μελλοντικές έρευνες να μελετηθούν εις βάθος οι παράγοντες που επηρεάζουν την επίδοση των τυπικών παιδιών σε δραστηριότητες σύνθετων λέξεων. | Description: | The present research targets at measuring performance of typical schoolchildren aged 7;0 to 7;11 years old, in the areas of analysing and interpreting Compound Words as well as the children's ability to recognise Compound Words where the first or second component is a noun.These measurings will contribute to the creation of a theoretical framework about the characteristics of the development of the ability of typical children of this age to construct Compound Words. Thirty children took part in this research, precisely fifteen boys and fifteen girls aged 7;0 to 7;11 years old , whose mother tongue was Modern Greek or the Cypriot dialect. The Boys' mean age was 7;57 years of age (M.A. = 7.57) with a standard deviation of 0.3 years (S.D. = 0.3). The Girls' mean age was 7.53 years of age (M.A. =7.57) with a standard deviation of 0.32 (S.D. = 0.32). The average educational level of the Boys' mothers was 5 (A = 5) with a standard deviation of 0.97 (S.D. = 0.97) and the Girls'mothers 4.53 (A = 4.53) with a standard deviation of 1.09 (S.D. = 1.09). So, the Boys' mothers had, in their majority, a university degree, while the Girls' mothers had a College or university degree. The participants were given four tools. From the first test, test DVIQ (Stavrakaki & Tsimpli, 2000),3 subtests were provided: "Expressive vocabulary", "Morhosyntactic production", "Sentence Repetition". In the "Expressive vocabulary" subtest, the children had to answer to the question asked using appropriate vocabulary. In the "Morphosyntactic Production" subtest, the children had to complete the sentence they heard using a suitable word, syntactically talking.In the"Sentence Repetition' subtest, the children had to repeat the sentences they had heard. The second test, LITMUS NW in CG (Kambanaros & Grohmann 2013) invited the children to non – words repetition.The third test RCPM (Raven, Raven &Court1998) required completion of a picture by the children, using a missing part. From the fourth test, the CWT test, (Kambanaros, Christou & Grohmann under review) both of the two subtests were used . In the first subtest, the “Comprehension/ Definition subtest”, the children were asked to separate the two component words of a compound word and explain their meanings. In the second subtest, the “Production (naming) subtest”, the children were requested to describe images using compound words. The results of the research showed that the girls had better performance in all tests except in the LITMUS NW in CG where the boys did better. Furthermore, more children included in their answer, both the head and the modifier of the compound word. It was also statistically proven that the children's performance in the “Morphosyntactic Production subtest” of test DVIQ and in the RCPM test of non – verbal IQ influenced their performance in the Compound Word Test. In general, as the Compound Words Test refers to words with a noun as a first or second component, the need for future research in children's performance in compound words that include other parts of speech arises, so that an overall picture of children's performance in compound words will be formed. Moreover, errors committed by typical children, that are not owed to pathological reasons, show that various factors affect their performance in compound words tasks. It is, therefore, important that in future researches, the factors affecting the children's performance in tasks with compound words, are investigated in depth. | URI: | https://hdl.handle.net/20.500.14279/11896 | Rights: | Απαγορεύεται η δημοσίευση ή αναπαραγωγή, ηλεκτρονική ή άλλη χωρίς τη γραπτή συγκατάθεση του δημιουργού και κάτοχου των πνευματικών δικαιωμάτων. | Type: | Bachelors Thesis | Affiliation: | Cyprus University of Technology |
Appears in Collections: | Πτυχιακές Εργασίες/ Bachelor's Degree Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Περίληψη Χριστίνα Καραολή.pdf | Περίληψη | 299.63 kB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s) 5
623
Last Week
2
2
Last month
7
7
checked on Dec 3, 2024
Download(s) 50
207
checked on Dec 3, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in KTISIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.