Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14279/33265
Title: Ανάπτυξη μορφολογικής και φωνολογικής ενημερότητας σε παιδιά με Γλωσσική Διαταραχή σε σχέση με παιδιά τυπικής ανάπτυξης
Authors: Λεωνίδου, Χρυστάλλα 
Keywords: Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή;Τυπική Ανάπτυξη;Γλωσσική Ανάπτυξη;Μορφολογική Ενημερότητα
Advisor: Papastefanou, Theodora
Issue Date: May-2024
Department: Department of Rehabilitation Sciences
Faculty: Faculty of Health Sciences
Abstract: Η παρούσα μελέτη έχει ως στόχο την περιγραφή των χαρακτηριστικών του παιδιατρικού πληθυσμού προσχολικής αλλά και σχολικής ηλικίας 4.5 εως 8 ετών που λάμβανε υπηρεσίες Λογοθεραπείας στην Πανεπιστημιακή Κλινική Αποκατάστασης του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου (ΠΚΑ ΤΕΠΑΚ) και την σύγκριση των αποτελεσμάτων με παιδιά τυπικής ανάπτυξης. Όλοι οι συμμετέχοντες που έλαβαν μέρος ήταν φυσικοί ομιλητές τις Κυπριακής Διαλέκτου. Τα παιδιά χωρίστηκαν σε δύο ομάδες όπου η μία είναι παιδιά τυπικής ανάπτυξης και η άλλη παιδιά με γλωσσική διαταραχή. Ως εργαλεία εξέτασης χρησιμοποιήθηκαν σταθμισμένα διαγνωστικά εργαλεία όπως η Δοκιμασία Εκφραστικού Λεξιλογίου, Εικόνες Δράσης, Αθηνά Τεστ, DVIQ, , MAIN(Multilingual Assessment Instrument for Narratives), και PPVT(Picture Peabody Vocabulary test). Για την ανάλυση των δεδομένων, αφού αναλύθηκαν τα αποτελέσματα σε ποσοστά, τότε δημιουργήθηκε μια βάση δεδομένων μέσω του προγράμματος SPSS. Τα αποτελέσματα έδειξαν πως η ηλικία καθώς και η ομάδα στην οποία ανήκουν τα παιδιά διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο καθώς τα μεγαλύτερα παιδιά και τα παιδιά τυπικής ανάπτυξης είχαν καλύτερες επιδόσεις στα διαγνωστικά εργαλεία.
Description: The aim of this study is to describe the characteristics of the paediatric population of preschool and school age 4.5-8 years old who received speech therapy services at the University Rehabilitation Clinic of the Cyprus University of Technology and to compare the results with children of typical development. All participants who took part were native speakers of the Cyprus Dialect. The children were divided into two groups where one is children with typical development and the other, children with children with Language Developmental Disorder . Weighted diagnostic tools such as Expressive Vocabulary Test, Action Pictures, Athena Test, DVIQ, Raven’s Test, MAIN(Multilingual assessment Instrument for Narratives), PPVT(Picture Peabody vocabulary test were used as examination tools. For the analysis of the data, after the results were analysed in percentages, a database was created through the SPSS program. The results showed that the age as well as the group to which the children belong, plays a decisive role as older children and children with typical development performed better on the diagnostic tools.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.14279/33265
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Type: Bachelors Thesis
Affiliation: Cyprus University of Technology 
Appears in Collections:Πτυχιακές Εργασίες/ Bachelor's Degree Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat
BSC_Χρυστάλλα Λεωνίδου_2024_ΠΕΡΙΛΗΨΗ.pdfπεριληψη532.59 kBAdobe PDFView/Open
CORE Recommender
Show full item record

Page view(s)

39
Last Week
8
Last month
checked on Dec 22, 2024

Download(s)

10
checked on Dec 22, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons