Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14279/19090
Title: Πρόγραμμα παρέμβασης σύνθετης σύνταξης σε παιδί με αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή : μελέτη περίπτωσης
Authors: Αθάνατου, Μαρία 
Keywords: Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή;Μεταγλωσσική παρέμβαση;Σύνταξη;Αναφορικές προτάσεις
Advisor: Θεοδώρου, 'Ελενα
Issue Date: May-2020
Department: Department of Rehabilitation Sciences
Faculty: Faculty of Health Sciences
Abstract: Εισαγωγή: Η Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (ΑΓΔ) επηρεάζει ανομοιογενώς τα γλωσσικά επίπεδα. Οι περισσότερες έρευνες, όπως φαίνεται από τη διεθνή βιβλιογραφία, εστιάζονται σε παιδιά μικρότερης ηλικίας με ΑΓΔ. Τα τελευταία χρόνια όμως αρκετές έρευνες έχουν αποδείξει ότι η στοχευμένη παρέμβαση σε γραμματικές δομές μέσω μεταγλωσσικών προσεγγίσεων, μπορεί να είναι αποτελεσματική σε παιδιά σχολική ηλικίας με ΑΓΔ. Σκοπός: Να διερευνήσει αν η κατανόηση και η παραγωγή σύνθετων συντακτικά δομών, όπως είναι οι αναφορικές προτάσεις, μπορούν να βελτιωθούν μέσω της εφαρμογής ενός μεταγλωσσικού προγράμματος παρέμβασης σε παιδί σχολικής ηλικίας με ΑΓΔ. Μεθοδολογία: Στη μελέτη περίπτωσης συμμετείχε κορίτσι ηλικίας 9;7 ετών με ΑΓΔ, με μητρική γλώσσα την Κυπριακή- Ελληνική. Η μελέτη έγινε στη Κλινική Αποκατάστασης του ΤΕΠΑΚ. Έγιναν συνεδρίες αξιολογήσεις μια φορά την εβδομάδα για τρεις εβδομάδες, χορηγώντας δοκιμασίες για αξιολόγηση των γλωσσικών ικανοτήτων, αλλά ξεχωριστά και των αναφορικών προτάσεων. Έπειτα, το παιδί έλαβε ατομικές συνεδρίες λογοθεραπείας κατά τις οποίες εφαρμόστηκε μια παραλλαγή μιας υφιστάμενης μεταγλωσσικής προσέγγισης με συχνότητα μια φορά την εβδομάδα για οκτώ εβδομάδες. Οι δοκιμασίες είχαν επαναληφθεί έξι εβδομάδες μετά το τέλος του προγράμματος παρέμβασης. Αποτελέσματα: Δεν υπήρξαν σημαντικές αλλαγές στις μετρήσεις που έγιναν πριν και μετά το πρόγραμμα παρέμβασης σχετικά με την κατανόηση και παραγωγή αναφορικών προτάσεων. Ωστόσο, μεγάλη βελτίωση φαίνεται στην μνήμη και στη δοκιμασία επανάληψης προτάσεων. Συμπεράσματα: Η παρούσα μελέτη υποστηρίζει, όπως και προηγούμενες μελέτες, πως μια στοχευμένη μεταγλωσσική παρέμβαση σε παιδιά σχολικής ηλικίας με ΑΓΔ μπορεί να συμβάλει στη βελτίωση των γλωσσικών ικανοτήτων. Ωστόσο, οι περιορισμοί της μελέτης πρέπει να ληφθούν υπόψη πριν την μελλοντική εφαρμογή της προσέγγισης.
Description: Background: Developmental Language Disorder affects many aspects of language, like syntax. However, most of the researches focuses on younger children with DLD. Though, the past few years, many researches have proofed that target intervention on grammatical structures following metalinguistic approaches, may be effective on school aged children with DLD. Aim: To investigate if comprehension and production of complex syntax structures, like relative clauses, may improve following a metalinguistic intervention programme to a school aged child with DLD. Method: In this case study, a 9;7 years old girl participated with DLD and Greek as a mother language. The study took place at Rehabilitation Clinic of Cyprus University of Technology. Assessment sessions were carried out once a week for three weeks, where tests for assessing relative clauses have been carried out. Then, the participant received individual sessions, following a variation of an existing metalinguistic approach once a week for eight weeks. The tests have been repeated six weeks after the intervention programme ended. Outcomes & results: No significant changes were observed concerning the measurements that have been made pre and post intervention programme respecting comprehension and production of relative clauses. However, a great improvement found concerning memory and sentence repetition task. Conclusion & implications: The current study supports, as well as previous studies, that a target metalinguistic approach on school aged children with DLD can improve difficulties on syntax. However, the limitations of this study must be considered prior the implementation of the approach.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.14279/19090
Rights: Απαγορεύεται η δημοσίευση ή αναπαραγωγή, ηλεκτρονική ή άλλη χωρίς τη γραπτή συγκατάθεση του δημιουργού και κάτοχου των πνευματικών δικαιωμάτων.
Type: Bachelors Thesis
Affiliation: Cyprus University of Technology 
Appears in Collections:Πτυχιακές Εργασίες/ Bachelor's Degree Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat
ΑΘΑΝΑΤΟΥ ΜΑΡΙΑ.pdfΠλήρες κείμενο1.14 MBAdobe PDFView/Open
ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΑΘΑΝΑΤΟΥ ΜΑΡΙΑ.pdf334.42 kBAdobe PDFView/Open
CORE Recommender
Show full item record

Page view(s)

772
Last Week
2
Last month
31
checked on Jun 22, 2024

Download(s)

882
checked on Jun 22, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons