Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/20.500.14279/12931
Title: | Investigating technology - enhanced embolied learning in real classroom settings: student's performance and learning gains | Authors: | Kosma, Panagiotis | Keywords: | Embodied cognition;Embodied learning;Kinesthetic learning;Cognitive abilities;Academic performance;Emotional state;Movement;Motion-based technology;Kinect-based games;Memory;Language learning;Classroom--school | Advisor: | Zaphiris, Panayiotis | Issue Date: | Nov-2018 | Department: | Department of Multimedia and Graphic Arts | Faculty: | Faculty of Fine and Applied Arts | Abstract: | In the age of technological imperative, massive efforts are underway to enrich traditional teaching and learning practices with technology. Under the umbrella of Embodied Cognition (EC) Theory, Embodied Learning (EL) is one such approach. EL is a kinesthetic, multimodal and playful process that enriches conventional educational practice and provides ways of integrating the physical body and movement into the classroom setting. In recent years, the use of emerging embodied technologies in educational settings has built upon EL ideas to provide some useful insights into how the active body can influence the function of the brain to drive learning. This dissertation looks at EL in different learning contexts and circumstances to see how it can improve the overall performance of students in real classroom settings for specific learning purposes. The study consists of four sequential phases that use data collection and analysis to explore the impact of EL-driven technology on actual classroom practice. In particular, through a multiphase mixed methods approach, this research focuses on investigating how EL impacts student performance (i.e. motor, cognitive, academic, and emotional performance) in authentic classroom environments within different elementary classrooms, including Special Education and General Education context. Results reveal significant gains in students’ cognitive performance -Short-term memory ability (Gsm)- motor skills -Psychomotor ability (Gp) and Psychomotor Speed (Gps)- and academic performance in language and vocabulary acquisition. Findings also show improvements in students’ emotional state, resulting in increased students’ self-confidence and motivation to participate in learning process. The investigation provides a comprehensive understanding of how EL approaches can be integrated into different real classrooms, allowing researchers and teachers to enrich existing learning environments. To that end, the dissertation concludes with important insights and examples for researchers and educators on how they can implement effectively EL-driven technology in real classroom settings, as a part of the classroom curriculum. | Description: | Στην εποχή της ραγδαίας τεχνολογικής ανάπτυξης, παρατηρείται μια καθολική προσπάθεια ενίσχυσης και εμπλουτισμού των παραδοσιακών πρακτικών διδασκαλίας και εκμάθησης μέσω διαφόρων τεχνολογικών εργαλείων. H σύγχρονη θεωρία της Ενσώματης Γνώσης (Embodied Cognition), κάτω από την ομπρέλα της οποίας τοποθετείται και η Ενσώματη Μάθηση (Embodied Learning), είναι ακριβώς μια τέτοια προσέγγιση. Η Ενσώματη Μάθηση αποτελεί μια κιναισθητική και πολυτροπική διαδικασία με ποικίλες δυνατότητες για τον εμπλουτισμό της παραδοσιακής εκπαιδευτικής πρακτικής. Η προσέγγιση της Ενσώματης Μάθησης υποστηρίζει την ένταξη του σώματος των μαθητών και της κίνησης στο περιβάλλον της τάξης. Συγκεκριμένα, αυτό το θεωρητικό πλαίσιο τονίζει την αδιάσπαστη σχέση μεταξύ εγκεφάλου, σώματος και περιβάλλοντος και υποστηρίζει ότι το ενεργό ανθρώπινο σώμα μπορεί να μεταβάλει τη λειτουργία του εγκεφάλου και επομένως τη γνωστική διαδικασία. Τα τελευταία χρόνια, η χρήση αναδυόμενων τεχνολογιών σε διάφορα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα βασίστηκε στις ιδέες της Ενσώματης Μάθησης προσφέροντας μια σημαντική θεώρηση σχετικά με το πώς το ενεργό ανθρώπινο σώμα μπορεί να επηρεάσει τη λειτουργία του εγκεφάλου και να οδηγήσει τελικά στη μάθηση. Η διερεύνηση διαδραστικών μαθησιακών περιβαλλόντων που προάγουν την εμπλοκή της φυσικής δραστηριότητας και του σώματος κατά τη διάρκεια γνωστικών και μαθησιακών εργασιών είναι ο κύριος στόχος αυτής της μελέτης. Ειδικότερα, μέσω μιας παρέμβασης που περιλαμβάνει διάφορες διαδοχικές φάσεις μικτής μεθοδολογίας, η έρευνα αυτή εστιάζει στη διερεύνηση του τρόπου μέσω του οποίου η Ενσώματη Μάθηση επηρεάζει τη συνολική απόδοση των μαθητών στο αυθεντικό περιβάλλον της τάξης κάτω από διαφορετικές συνθήκες και περιστάσεις. Οι εκπαιδευτικές παρεμβάσεις εξετάζουν, συγκεκριμένα, τη συνεισφορά της Ενσώματης Μάθησης στην ανάπτυξη των κινητικών, γνωστικών και ακαδημαϊκών δεξιοτήτων των μαθητών αλλά και τη συναισθηματική τους κατάσταση κατά τη διάρκεια της παρέμβασης. | URI: | https://hdl.handle.net/20.500.14279/12931 | Rights: | Απαγορεύεται η δημοσίευση ή αναπαραγωγή, ηλεκτρονική ή άλλη χωρίς τη γραπτή συγκατάθεση του δημιουργού και κάτοχου των πνευματικών δικαιωμάτων. | Type: | PhD Thesis | Affiliation: | Cyprus University of Technology |
Appears in Collections: | Διδακτορικές Διατριβές/ PhD Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Perilipsi_EL.pdf | Abstract greek | 194.37 kB | Adobe PDF | View/Open |
Perilipsi_eng.pdf | Abstract english | 115.3 kB | Adobe PDF | View/Open |
PhD Dissertation_P.KOSMAS_FINAL_Nov 7.pdf | Full text | 11.24 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s) 5
620
Last Week
29
29
Last month
3
3
checked on Nov 26, 2024
Download(s) 1
501
checked on Nov 26, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in KTISIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.