Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14279/33266
Title: Βιβλιογραφική ανασκόπηση της διερεύνησης του γλωσσικού περιβάλλοντος σε παιδιά μέσα από ημερήσιες καταγραφές με το σύστημα καταγραφής Language Environment Analysis (LENA)
Authors: Παναγιώτου, Μάμας 
Keywords: LENA;Tυπική Ανάπτυξη;Γλωσσικό Περιβάλλον;Γλωσσική Ανάπτυξη
Advisor: Binos, Paris
Issue Date: May-2024
Department: Department of Rehabilitation Sciences
Faculty: Faculty of Health Sciences
Abstract: Η παρούσα έρευνα είχε στόχο να εξετάσει τη σχέση του γλωσσικού περιβάλλοντος και πώς αυτό επιδρά στην μετέπειτα γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού, όταν οι καταγραφές του γλωσσικού περιβάλλοντος βασίζονται στο ειδικό λογισμικό LENA (Language Environment Analysis). Το LENA είναι ένα σύστημα το οποίο αξιολογεί και αναλύει αυτοματοποιημένα τα αποτελέσματα που συλλέγει μέσω καταγραφής του περιβάλλοντος ενός παιδιού. Η ανάλυση γίνεται μέσω κατηγοριοποίησης των παραγωγών, αλλά και των ήχων του περιβάλλοντος από το λογισμικό LENA καθώς και τα αποτελέσματα που δίνει παρουσιάζονται σαν γραφικές παραστάσεις και με αριθμητικά ποσοστά (Gilkerson et al., 2018). Η διεκπεραίωση της παρούσας βιβλιογραφικής ανασκόπησης βασίστηκε σε δημοσιευμένες μελέτες της τελευταίας δεκαετίας στη βάση δεδομένων PubMed/Medline. Η τελική ανάλυση βασίστηκε στα πορίσματα 5 δημοσιευμένων άρθρων που αφορούσαν το γλωσσικό περιβάλλον με το οποίο έρχονται σε επαφή τα παιδιά. Στόχος ήταν η διερεύνηση του εάν και κατά πόσο το γλωσσικό περιβάλλον των συμμετεχόντων παιδιών θεωρούνταν επαρκές, μια ανάλυση που βασίστηκε στο LENA τόσο για τα ποιοτικά όσο και για τα ποσοτικά χαρακτηριστικά της αλληλεπίδρασης του επικοινωνιακού περιβάλλοντος (LENA Early Talk, 2021).
Description: The present research aims to examine the relationship of the linguistic environment and how it affects the later linguistic development of the child when the records of the language environment are based on the special software LENA (Language Environment Analysis). LENA is a system that automatically evaluates and analyzes the results it collects by recording a child’s environment. The analysis is done by categorizing the producers but also the sounds of the environment by the software LENA. The results it gives are presented as graphical representations and numerical percentages (Gilkerson et al.,2018). The implementation of the present literature review was based on published studies of the last decade in the database PubMed/Medline. The final analysis was based on the findings of 5 published articles concerning the language environment with which children come into contact. The goal was to investigate whether and to what extent the language environment of the participating children was considered adequate. An analysis based on both the qualitative and quantitative characteristics of the interaction of the communication environment (LENA Early Talk, 2021).
URI: https://hdl.handle.net/20.500.14279/33266
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Type: Bachelors Thesis
Affiliation: Cyprus University of Technology 
Appears in Collections:Πτυχιακές Εργασίες/ Bachelor's Degree Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat
BSC_ΜΑΜΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ_2024_ΠΕΡΙΛΗΨΗ.pdfΠΕΡΙΛΗΨΗ169.89 kBAdobe PDFView/Open
CORE Recommender
Show full item record

Page view(s)

28
Last Week
15
Last month
checked on Jan 4, 2025

Download(s)

6
checked on Jan 4, 2025

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons