Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14279/32486
Title: Α personal data literacy framework for students: identifying and supporting students’ competencies about their personal data
Authors: Agesilaou, Andria 
Keywords: Digital traces;Personal data literacy;Big Data;Students’ empowerment
Advisor: Kyza, Eleni A.
Issue Date: Mar-2024
Department: Department of Communication and Internet Studies
Faculty: Faculty of Communication and Media Studies
Abstract: To increase children’s agency in the data economy, efforts should be made to empower them by helping them become personal data literate. Personal data literacy involves a spectrum of technical, conceptual, and critical competencies necessary for children to recognize, reflect, and respond to socio-economic practices of Big Data. Research has shown that children and adolescents have difficulties in recognizing and understanding how, when, by whom, and why their personal data are being collected, processed, and reused, while many reports confirm violation of children’s data rights. Existing frameworks on the matter have focused either on adults, or do not explicitly discuss how such kind of literacy can be conceptualized for children, what kind of competencies children, as a special population, might need to develop, and what kind of literacy interventions might work best. This doctoral thesis, reporting on research efforts to develop a competency framework for identifying and supporting students’ competencies about their personal digital data, investigated the following overarching research question: How can the design of educational interventions, aiming to foster students’ personal data literacy, be supported? Following a design-based research approach, and employing qualitative methods, this doctoral research collected data from three elementary schools, six classrooms, and a total of 103 students. This doctoral thesis first reports on the design of a learning module to enable upper elementary school students to produce their own personal data using activity trackers, and reflect on them. Then, data are presented from the implementation of this learning module in three elementary school classes in Cyprus, with 63 students. The results informed the development of the PeDaL framework, a pedagogical tool demonstrating a taxonomy of competences to support the development of students’ personal data literacy. Finally, I discuss how these findings informed the redesign of the learning module, based on the PeDaL framework. The findings of this doctoral research can contribute to advancing understanding on how personal data literacy can be defined and framed for students, by demonstrating the spectrum of competencies students should have. The design and implementation of the learning module resulted in a better understanding of upper elementary school students’ data disclosure practices, supporting the identification of conceptual gaps, and of the types of pedagogical activities that students might need to develop personal data literacy competencies. This doctoral thesis concludes by discussing the main limitations of this work and avenues for further research.
Description: Για να αυξηθεί η συμμετοχή των παιδιών στην οικονομία των δεδομένων, θα πρέπει να καταβληθούν προσπάθειες για την ενδυνάμωσή τους, βοηθώντας τα να γίνουν εγγράμματα στα προσωπικά δεδομένα. Ο γραμματισμός των προσωπικών δεδομένων περιλαμβάνει ένα φάσμα τεχνικών, εννοιολογικών και κριτικών ικανοτήτων που είναι απαραίτητες για τα παιδιά ώστε να αναγνωρίζουν, να προβληματίζονται και να ανταποκρίνονται στις κοινωνικο-οικονομικές πρακτικές που προκύπτουν από τα Μεγάλα Δεδομένα. Έρευνες έχουν δείξει ότι τα παιδιά και οι έφηβοι δυσκολεύονται να αναγνωρίσουν και να κατανοήσουν πώς, πότε, από ποιον και γιατί συλλέγονται, υποβάλλονται σε επεξεργασία και επαναχρησιμοποιούνται τα προσωπικά τους δεδομένα, ενώ πολλές αναφορές επιβεβαιώνουν την παραβίαση των δικαιωμάτων των παιδιών σε σχέση με τα προσωπικά δεδομένα. Τα υπάρχοντα πλαίσια σχετικά με το θέμα έχουν επικεντρωθεί είτε σε ενήλικες, είτε δεν συζητούν ρητά πώς μπορεί να εννοιολογηθεί αυτού του είδους ο γραμματισμός για τα παιδιά, τι είδους ικανότητες θα πρέπει να αναπτύξουν τα παιδιά, ως ειδικός πληθυσμός, και τι είδους παρεμβάσεις γραμματισμού θα μπορούσαν να λειτουργήσουν καλύτερα. Η παρούσα διδακτορική διατριβή, η οποία αναφέρεται στις ερευνητικές προσπάθειες για την ανάπτυξη ενός πλαισίου ικανοτήτων για τον προσδιορισμό και την υποστήριξη των ικανοτήτων των μαθητών σχετικά με τα προσωπικά ψηφιακά τους δεδομένα, διερεύνησε το ακόλουθο γενικό ερευνητικό ερώτημα: Πώς μπορεί να υποστηριχθεί ο σχεδιασμός εκπαιδευτικών παρεμβάσεων, με στόχο την ενίσχυση του γραμματισμού των μαθητών στα προσωπικά δεδομένα; Ακολουθώντας ερευνητική προσέγγιση βασισμένη στο σχεδιασμό, και χρησιμοποιώντας ποιοτικές μεθόδους, η παρούσα διδακτορική έρευνα συνέλεξε δεδομένα από τρία δημοτικά σχολεία, έξι τάξεις και συνολικά 103 μαθητές. Η μελέτη αναφέρεται αρχικά τον σχεδιασμό μιας μαθησιακής ενότητας που θα επιτρέψει σε μαθητές των ανώτερων τάξεων της δημοτικής εκπαίδευσης, να παράγουν τα δικά τους προσωπικά δεδομένα χρησιμοποιώντας δραστηριογράφους, και να προβληματιστούν σχετικά με αυτά. Στη συνέχεια παρουσιάζονται δεδομένα από την εφαρμογή αυτής της μαθησιακής ενότητας σε τρεις τάξεις δημοτικού σχολείου στην Κύπρο, με 63 μαθητές. Τα αποτελέσματα τροφοδότησαν την ανάπτυξη του πλαισίου PeDaL, ενός παιδαγωγικού εργαλείου που παρουσιάζει ένα πλαίσιο ικανοτήτων για την υποστήριξη της ανάπτυξης του γραμματισμού των μαθητών στα προσωπικά δεδομένα. Τέλος, συζητείται πώς τα ευρήματα αυτά ενημέρωσαν τον επανασχεδιασμό της μαθησιακής ενότητας, με βάση το πλαίσιο PeDaL. Τα ευρήματα αυτής της διδακτορικής έρευνας μπορούν να συμβάλουν στην προώθηση της κατανόησης του τρόπου με τον οποίο μπορεί να οριστεί και να πλαισιωθεί ο γραμματισμός των μαθητών για τα προσωπικά δεδομένα, καταδεικνύοντας το φάσμα των ικανοτήτων που πρέπει να έχουν. Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση της μαθησιακής ενότητας είχε ως αποτέλεσμα την καλύτερη κατανόηση των πρακτικών που ακολουθούν οι μαθητές ανωτέρων τάξεων του δημοτικού σχολείου για την αποκάλυψη των προσωπικών τους δεδομένων, υποστηρίζοντας έτσι τον εντοπισμό των εννοιολογικών κενών και το είδος των παιδαγωγικών δραστηριοτήτων που μπορεί να χρειαστούν οι μαθητές για να αναπτύξουν γραμματισμό στα προσωπικά δεδομένα. Η παρούσα διδακτορική διατριβή ολοκληρώνεται με τη συζήτηση των κύριων περιορισμών αυτής της έρευνας, και των κατευθύνσεων για περαιτέρω έρευνα.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.14279/32486
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Type: PhD Thesis
Affiliation: Cyprus University of Technology 
Appears in Collections:Διδακτορικές Διατριβές/ PhD Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Abstract.pdfAbstract288.63 kBAdobe PDFView/Open
PhD dissertation_Agesilaou.pdfFulltext4.64 MBAdobe PDFEmbargoed until May 20, 2027    Request a copy
CORE Recommender
Show full item record

Page view(s)

177
Last Week
116
Last month
checked on Jun 14, 2024

Download(s)

31
checked on Jun 14, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons