Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14279/29460
Title: Αξιολόγηση και Σύγκριση Αφηγηματικών Δεξιοτήτων σε παιδί Τυπικής Ανάπτυξης, με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος και με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή
Authors: Δεμερτζή, Μυροφόρα 
Keywords: Αφηγηματικός Λόγος;Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή;Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος;Διήγηση;Αναδιήγηση;Προσωπικά Αφηγήματα;Multilingual Assessment Instrument for Narratives;Bus Story Test
Advisor: Πετεινού, Κάκια
Issue Date: May-2023
Department: Department of Rehabilitation Sciences
Faculty: Facultyof Health Sciences
Abstract: H ανάλυση του αφηγηματικού λόγου αποτελεί μια σημαντική πηγή πληροφοριών για τις γλωσσικές και αναγνωστικές δεξιότητες των παιδιών. Ωστόσο, οι κλινικές πρακτικές δεν μπορούν να βασίζονται σε ευρήματα διαφορετικών γλωσσών ή διαλέκτων. Έτσι, η παρούσα έρευνα έχει ως κύριο σκοπό την αξιολόγηση και σύγκριση των αφηγηματικών δεξιοτήτων σε τρία μονόγλωσσα Κυπριόπoυλα παιδιά σχολικής ηλικίας που φοιτούν στην Α’ Τάξη Δημοτικού εκ των οποίων ένα Τυπικής Ανάπτυξης (ΤΑ), ένα με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (ΑΓΔ) και ένα με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ). Όλοι οι συμμετέχοντες αξιολογήθηκαν σε δοκιμασία αναδιήγησης του Bus Story Test (BST), σε δοκιμασία διήγησης του Multilingual Assessment Instrument for Narratives (MAIN) και σε προσωπικά αφηγήματα του Global Tales Protocol. Τα αποτελέσματα αποκάλυψαν ότι τα παιδιά δείχνουν διαφορετικές επιδόσεις ανάλογα με τον τύπο και τρόπο αφήγησης. Ωστόσο, το παιδί ΤΑ συγκέντρωσε υψηλότερες βαθμολογίες στα πλείστα μέτρα αφήγησης συγκριτικά με τους άλλους δυο συμμετέχοντες. Οι ιστορίες του παιδιού ΤΑ είχαν λιγότερα λάθη και μεγαλύτερη συνολική ποιότητα από αυτές των παιδιών με ΑΓΔ και με ΔΑΦ. Τα παιδιά με ΑΓΔ και ΔΑΦ φαίνεται να αντιμετωπίζουν δυσκολίες σε τομείς αφήγησης οι οποίες είναι πιο εμφανείς όταν οι αφηγήσεις δεν στηρίζονται σε κάποιο οπτικό ή ακουστικό ερέθισμα. Οι δυσκολίες τους εντοπίζονται τόσο σε επίπεδο μακρoδoμής όσο και μικρoδoμής. Τέλος, η αξιολόγηση των δεξιοτήτων αφηγηματικού λόγου μπορεί να διακρίνει και να εντοπίσει τα παιδιά με γλωσσικές δυσκολίες οι οποίες δύσκολα ανιχνεύονται σε άλλες δοκιμασίες.
Description: Narrative discourse analysis is a significant way to collect information about children's language and reading skills. However, clinical practices cannot be based on findings from different languages or dialects. Thus, the main purpose of this study is to evaluate and compare the narrative skills of three monolingual Cypriot children of school age attending the 1st Grade of primary school, of which one is Typical Development child (TD), one with Developmental Language Disorder (DLD) and one with Autism Spectrum Disorder (ASD). All participants were assessed in Bus Story Test (BST) retelling test, Multilingual Assessment Instrument for Narratives (MAIN) telling test, and personal narratives of Global Tales Protocol. The results revealed that children show different performance depending on the type and mode of narration. However, the TD child scored higher on most narrative measures compared to the other two participants. The stories of the TA child had fewer errors and a higher overall quality than those of the children with DLD and ASD. Children with DLD and ASD seem to have difficulties in oral narratives which are more obvious when they are not based on visual or auditory stimulus. Their difficulties are both at the level of macrostructure and microstructure. To conclude, the assessment of narrative speech skills can identify children with language difficulties that are difficult to detect in other tests.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.14279/29460
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Type: MSc Thesis
Affiliation: Cyprus University of Technology 
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Εργασίες/ Master's thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Abstract_MSc_Μύρω Δεμερτζή_2023.pdfΠΕΡΙΛΗΨΗ522.81 kBAdobe PDFView/Open
CORE Recommender
Show full item record

Page view(s) 50

132
Last Week
2
Last month
14
checked on Apr 28, 2024

Download(s) 50

90
checked on Apr 28, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons