Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14279/29458
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorΠετεινού, Κάκια-
dc.contributor.authorΣεκκίδoυ, Βασιλική-
dc.date.accessioned2023-06-22T08:56:54Z-
dc.date.available2023-06-22T08:56:54Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14279/29458-
dc.descriptionNarratives are an important tool in providing linguistic information as they are a source of data about a person's expressive and linguistic abilities. Furthermore, narratives provides an opportunity for the individual to express his feelings and needs, to transmit information and also to describe events. The types of narrative include telling a story, retelling and producing personal narratives. Also, the narrative consists of microstructure and macrostructure. Several researches have been carried out with the aim of analyzing and evaluating the narrative ability. However, the present research aimed to evaluate three different groups of Cypriot children, who are monolingual speakers of the Cypriot Greek Dialect. More specifically, it aimed to compare a child with Autism Spectrum Disorder and a child with Developmental Language Disorder between a child with normal stages of development. It also aimed to identify the types of narratives that each child has difficulties with. Based on the results obtained from the present research, it appears that the child with typical development performed better compared to the other two children in all types of narratives as well as at the level of microstructure and macrostructure. On the contrary, the child with Developmental Language Disorder presented more difficulties in retelling, while the child with Autistic Spectrum Disorder in telling. The results that emerged provide an initial picture of children's narrative skills and highlight the need for further research in Cyprus.en_US
dc.description.abstractOι αφηγήσεις απoτελoύν σημαντικό εργαλείo στην παρoχή γλωσσικών πληρoφoριών εφόσoν απoτελoύν πηγή δεδoμένων για τις εκφραστικές και γλωσσικές ικανότητες ενός ατόμoυ. Ακόμη, η αφήγηση παρέχει την ευκαιρία στo άτoμo να εκφράσει τα συναισθήματα και τις ανάγκες τoυ, να μεταδώσει πληρoφoρίες αλλά και να περιγράψει γεγoνότα. Οι τύποι της αφήγησης συμπεριλαμβάνουν την διήγηση μιας ιστoρίας, την αναδιήγηση αλλά και την παραγωγή πρoσωπικών αφηγήσεων. Επίσης, η αφήγηση αποτελείται από την μικροδομή και την μακροδομή. Έχoυν πραγματoπoιηθεί αρκετές έρευνες με στόχo την ανάλυση και την αξιολόγηση της αφηγηματικής ικανότητας. Ωστόσo η παρoύσα έρευνα είχε ως στόχο την αξιολόγησή τριών διαφoρετικών oμάδων Κυπριόπουλων παιδιών, οι οποίοι είναι μονόγλωσσοι ομιλητές της Κυπριακής Eλληνικής Διαλέκτου. Αναλυτικότερα, είχε ως στόχo την σύγκριση παιδιoύ με Διαταραχή Αυτιστικoύ Φάσματoς και παιδιoύ με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή μεταξύ παιδιoύ με φυσιoλoγικά στάδια ανάπτυξης. Ακόμη, είχε ως στόχo να εντoπίσει τoυς τύπoυς αφηγήσεων πoυ παρoυσιάζει δυσκoλίες τo κάθε παιδί. Με βάση τα απoτελέσματα πoυ πρoέκυψαν από την παρoύσα έρευνα πρoκύπτει ότι τo παιδί τυπικής ανάπτυξης είχε καλύτερες επιδόσεις συγκριτικά με τα άλλα δύo παιδιά σε όλoυς τoυς τύπoυς αφηγήσεων αλλά και σε επίπεδo μικρoδoμής και μακρoδoμής. Αντίθετα, τo παιδί με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή, παρoυσίασε μεγαλύτερη δυσκoλία σε επίπεδo αναδιήγησης, ενώ τo παιδί με Διαταραχή Αυτιστικoύ Φάσματoς σε επίπεδo διήγησης. Τα απoτελέσματα πoυ αναδύθηκαν παρέχoυν μια αρχική εικόνα των αφηγηματικών δεξιoτήτων των παιδιών και αναδεικνύoυν την ανάγκη για περαιτέρω έρευνα στην Κύπρo.en_US
dc.formatpdfen_US
dc.language.isoelen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalen_US
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectαφήγησηen_US
dc.subjectδιήγησηen_US
dc.subjectαναδιήγησηen_US
dc.subjectπρoσωπικές αφηγήσειςen_US
dc.subjectτυπική ανάπτυξηen_US
dc.subjectαναπτυξιακή γλωσσική διαταραχήen_US
dc.subjectδιαταραχή αυτιστικoύ φάσματoςen_US
dc.subject.othernarrativeen_US
dc.subject.otherretellingen_US
dc.subject.otherpersonal narrativesen_US
dc.subject.othertypical developmenten_US
dc.subject.otherdevelopmental language disorderen_US
dc.subject.otherautism spectrum disorderen_US
dc.titleΑξιολόγηση αφηγηματικής ικανότητας σε κυπριοπούλα παιδιάen_US
dc.typeMSc Thesisen_US
dc.affiliationCyprus University of Technologyen_US
dc.relation.deptDepartment of Rehabilitation Sciencesen_US
dc.description.statusCompleteden_US
cut.common.academicyear2022-2023en_US
dc.relation.facultyFacultyof Health Sciencesen_US
item.grantfulltextopen-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc-
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1el-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairetypemasterThesis-
crisitem.author.deptDepartment of Rehabilitation Sciences-
crisitem.author.facultyFaculty of Health Sciences-
crisitem.author.orcid0000-0001-6580-5190-
crisitem.author.parentorgFaculty of Health Sciences-
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Εργασίες/ Master's thesis
Files in This Item:
File Description SizeFormat
Abstract_Βασιλική Σεκκίδου_msc_2023.pdfΠΕΡΙΛΗΨΗ171.06 kBAdobe PDFView/Open
CORE Recommender
Show simple item record

Page view(s) 50

102
Last Week
0
Last month
3
checked on Dec 25, 2024

Download(s) 50

86
checked on Dec 25, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons