Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14279/23307
Title: Οι Τροπικότητες του Φαντασιακού στο Πολιτισμικό Υποκείμενο
Authors: Παναγιώτου, Χρίστος 
Keywords: Συλλογική εμπειρία;Συλλογική μνήμη;Νεύρωση;Μεθοριακότητα;Πολιτισμικό υποκείμενο
Advisor: Triga, Vasiliki
Issue Date: Dec-2020
Department: Department of Communication and Internet Studies
Faculty: Faculty of Communication and Media Studies
Abstract: Η παρούσα διδακτορική διατριβή, επιχειρεί να παρατηρήσει το πολιτισμικό υποκείμενο μέσα από την ψυχαναλυτική σκοπιά. Ως πολιτισμικό υποκείμενο, ορίζεται στην πιο κάτω εργασία ο ενεργός, εκείνος, παράγοντας που εμφανίζεται στο πολιτισμικό πλαίσιο ως μια συλλογική κατάσταση και δομεί την συλλογική εμπειρία και μνήμη στο πολιτισμικό πλαίσιο, με ένα συνεκτικό, και συγκεκριμένο τρόπο. Ο όρος πολιτισμικό υποκείμενο είναι στενά συσχετισμένος με την έννοια του φαντασιακού, όπως περιγράφεται από τον Κορνήλιο Καστοριάδη. Το όλο εγχείρημα αποσκοπεί στην ερμηνεία των διαφόρων πολιτισμικών φαινομένων μέσα από το ψυχαναλυτικό μοντέλο του Donald Winnicott, της Melanie Klein και της Gisela Pankow, το οποίο μας επιτρέπει να παρατηρήσουμε μοτίβα σχέσεων και δυναμικών που αναπτύσσονται τόσο μεταξύ διαφόρων πολιτισμικών υποκειμένων όσο και εντός των ίδιων των πολιτισμικών υποκειμένων. Όπως συμβαίνει και με την «κλασική» ψυχανάλυση, η έννοια της μνήμης και της εμπειρίας και του πως συντίθενται από το υποκείμενο είναι κεντρικής σημασίας. Όπως διαφάνηκε, υπάρχουν τρία διαφορετικά μοτίβα, ή τροπικότητες, μέσα από τις οποίες οργανώνεται η συλλογική εμπειρία και μνήμη σε ένα πολιτισμικό πλαίσιο. Αυτές είναι, η νευρωσική, η μεθοριακή και η ψυχωσική. Τα τρία αυτά μοτίβα, διαφαίνονται μέσα στα πολιτισμικά τεχνουργήματα που παράγει ένας πολιτισμός, όπως είναι για παράδειγμα η τέχνη, η λογοτεχνία και η αρχιτεκτονική. Το εξέχων παράδειγμα το οποίο χρησιμοποιείται στην παρούσα διατριβή για την νευρωσική τροπικότητα, αποτελεί ο εθνικισμός, ο οποίος όπως φαίνεται, παρουσιάζει όλα τα χαρακτηριστικά που αντιστοιχούν στην έννοια της νεύρωσης όπως περιγράφεται στην ψυχανάλυση. Η μεθοριακή τροπικότητα, από την άλλη, ανταποκρίνεται στη ρευστή, δια-πολιτισμική, δια-υποκειμενική κατασκευή της συλλογικής μνήμης και εμπειρίας, και την υβριδικότητα, και φαίνεται για παράδειγμα μέσα από το έργο καλλιτεχνών όπως του Γιάννη Κουνέλλη, ή του Giorgio De Chirico.
Description: The present doctoral thesis attempts to observe the Cultural Subject from a psychoanalytic perspective. As a Cultural Subject is defined the active agent that appears within the cultural order, as a collective entity that structures collective experience and collective memory in a coherent, specific way. The term Cultural Subject is, thus, closely related to the concept of Phantasy, as described mainly in the work of Cornelius Castoriades. The project seeks to interpret the various cultural phenomena through the psychoanalytical model of Donald Winnicott, Melanie Klein and Gisela Pankow, which allows us to observe and find patterns of relationships and dynamics that develop both between different cultural entities as well as within the cultural entities themselves. As with "classical" psychoanalysis, the notions of memory and experience and how they are composed by the subject are of central importance. As it turned out, there are three different patterns, of modalities, through which collective experience and memory are organized within the cultural realm. These are the "neurotic", the "liminal" and the "psychotic". These three patterns are found within the cultural artifacts produced by a culture, such as in art, literature, and architecture. The prominent example used in this thesis for the neurotic modality is that of nationalism, which appears to have all the features that correspond to the concept of neurosis as described in the bibliography of psychoanalysis. Liminal modality, on the other hand, responds to the fluid, cross-cultural, inter-subjective construction of collective memory and experience, and hybridity, and is exemplified in the work of artists such as Jannis Kounellis and Giorgio De Chirico.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.14279/23307
Rights: Απαγορεύεται η δημοσίευση ή αναπαραγωγή, ηλεκτρονική ή άλλη χωρίς τη γραπτή συγκατάθεση του δημιουργού και κάτοχου των πνευματικών δικαιωμάτων.
Type: PhD Thesis
Affiliation: Cyprus University of Technology 
Appears in Collections:Διδακτορικές Διατριβές/ PhD Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat
THESIS-CHRISTOS-PANAGIOTOU.pdffull text4.75 MBAdobe PDFView/Open
CORE Recommender
Show full item record

Page view(s)

354
Last Week
2
Last month
13
checked on May 1, 2024

Download(s)

1,050
checked on May 1, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons