Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/20.500.14279/17617
Title: | Ο περιβάλλοντας χώρος και ο ρόλος του στην εικονογράφηση του παιδικού παραμυθιού Χάνσελ και Γκρέτελ | Authors: | Αντωνίου, Αναστασία | Keywords: | Περιβάλλοντας χώρος;Σκηνικό;Παιδικό παραμύθι;Εικονογράφηση | Advisor: | Papadima, Aspasia | Issue Date: | Apr-2019 | Department: | Department of Multimedia and Graphic Arts | Faculty: | Faculty of Fine and Applied Arts | Abstract: | The aim of the present study was to examine the methodology of the depiction as well as the physical environment of brothers Grimm, Hansel & Gretel fairy tale. To be precise the scenes of the gingerbread house belonging to the witch and the great forest. The purpose of the research was to inspect whether the representation of the setting, back in the 19th to the 21st century actually performed the function of fear creation for this specific fairy tale. The methodology utilized was content analysis where 107 different pictorial artifacts were analysed in regards to the colour, illustration techniques, the synthesis, seasons and even the time of the day, comparing between the day and night effect. Subsequently, the findings have been taken into account and presented through percentages via quantitative research methods, being interpreted as the objective findings of the research. | Description: | Η παρούσα μελέτη, στα πλαίσια της εικονογράφησης παιδικών παραμυθιών, ερεύνησε τον τρόπο απεικόνισης του περιβάλλοντα χώρου στο παραμύθι Χάνσελ και Γκρέτελ των αδερφών Γκριμ. Πιο συγκεκριμένα, αναλύθηκαν οι σκηνές στο ζαχαρένιο σπίτι της μάγισσας και στο μεγάλο δάσος. Οι στόχοι της έρευνας, ήταν να απαντήσει κατά πόσο υπάρχουν διαφορές στην εικονογράφηση του περιβάλλοντα χώρου από τον 19ο-21ο αιώνα και ποιος είναι ο ρόλος του περιβάλλοντα χώρου, στη δημιουργία κλίματος φόβου στο συγκεκριμένο παραμύθι. Η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε στη μελέτη, είναι η ανάλυση περιεχομένου κατά την οποία αναλύθηκαν 107 εικονογραφικά δείγματα ως προς το χρώμα, τις τεχνικές εικονογράφησης, τη σύνθεση, τις εποχές και το χρόνο της μέρας (μέρα-νύχτα). Έπειτα, τα δεδομένα προς ανάλυση καταγράφηκαν και τα ποσοστά στα οποία καταλήγει η ποσοτική ανάλυση, ερμηνεύτηκαν εκπληρώνοντας τους στόχους της έρευνας. | URI: | https://hdl.handle.net/20.500.14279/17617 | Rights: | Απαγορεύεται η δημοσίευση ή αναπαραγωγή, ηλεκτρονική ή άλλη χωρίς τη γραπτή συγκατάθεση του δημιουργού και κάτοχου των πνευματικών δικαιωμάτων. | Type: | Bachelors Thesis | Affiliation: | Cyprus University of Technology |
Appears in Collections: | Πτυχιακές Εργασίες/ Bachelor's Degree Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Anastasia_Antoniou full text.pdf | Full text | 3.93 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s) 5
233
Last Week
1
1
Last month
0
0
checked on Nov 21, 2024
Download(s) 5
466
checked on Nov 21, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in KTISIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.