Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14279/33242
Title: Τέχνη σε καθεστώς δικτατορίας : η περίπτωση της Μαρίας Καραβέλα (1938-2012)
Authors: Αναστασίου, Αλεξάνδρα 
Keywords: Τέχνη και Δικτατορία;Ελλάδα;Περφόρμανς;Μαρία Καραβέλα
Advisor: Δανός, Αντώνης
Μόσχου, Μαρία
Issue Date: 2024
Department: Department of Fine Arts
Faculty: Faculty of Fine and Applied Arts
Abstract: Η περίπτωση της εικαστικού περφόρμερ Μαρίας Καραβέλα (1938-2012) είναι πολύ αντιπροσωπευτική σχετικά με την καλλιτεχνική παραγωγή υπό το καθεστώς λογοκρισίας και προπαγάνδας που επικρατούσε στην Ελλάδα την εποχή της Δικτατορίας των Συνταγματαρχών (1967-1974). Στην περίοδο αυτή, αναδύθηκε η πρώτη γενιά καλλιτεχνών που ασχολήθηκαν συστηματικά με την τέχνη της περφόρμανς, μέσω μιας ρηξικέλευθης σωματικής τέχνης· σημαντική παρουσία ανάμεσά τους, αποτελεί η Καραβέλα, ως πρώτη εικαστική περφόρμερ, με το πρωτοποριακό έργο της. Η χρονική περίοδος από τα μέσα της δεκαετίας του 1960 μέχρι και τη δεκαετία του 1970, καταγράφεται ως μία από τις σημαντικότερες περιόδους της ελληνικής σύγχρονης ιστορίας. Η δράση της νέας γενιάς καλλιτεχνών, υπό το καθεστώς της συνεχούς λογοκρισίας, της απαγόρευσης των ελευθεριών και της στέρησης ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ασκεί άμεσα κριτική, σε μια προσπάθεια να καταρρίψει τα μέχρι τότε δεδομένα, και να ανοίξει τον δρόμο σε καινοτόμες εικαστικές κατευθύνσεις. Η περφόρμανς λειτούργησε ως κινητήρια δύναμη κατά του χουντικού καθεστώτος και, επιπλέον, αποτέλεσε το είδος εικαστικής έκφρασης που χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει οποιαδήποτε δραστηριότητα μέσα από τις στατικές μορφές τέχνης, τις πολιτικές διαδηλώσεις, τις κοινωνικές διαμάχες μέχρι και την καθημερινή συμπεριφορά. Βάσει των παραπάνω, οι Έλληνες καλλιτέχνες, υιοθετώντας πρωτοποριακές τάσεις, χρησιμοποιούν όλα τα εικαστικά μέσα, με αποτέλεσμα να δημιουργούν προκλητικές δράσεις. Εξετάζοντας την εικαστική πορεία της Καραβέλα, βρισκόμαστε αντιμέτωποι με εμφανή ζητήματα συνεχούς λογοκρισίας, αποσιώπησης ιδεών και στέρησης ελευθεριών, αλλά και με την αδιάκοπη επιμονή και την πρωτοπόρα αντίληψη ενός καλλιτέχνη που πασχίζει με κάθε πιθανόν τρόπο να βρει τρόπους επικοινωνίας με το κοινό. Στα έργα της, τα οποία φέρουν καθαρά πολιτικοποιημένο χαρακτήρα, κυριαρχούν η επαναστατικότητα, η τραγικότητα, η πρωτοπορία, ο έντονος πολιτικός της προβληματισμός και η ακρότητα των μέσων που επιστρατεύει, προσδίδοντας έτσι, μια έντονη εικαστική πρόταση καταγγελίας και καλλιτεχνικής διαμαρτυρίας μέσα απο τον δημόσιο διάλογο. Με την Καραβέλα, έχουμε να κάνουμε όχι μόνο με μια πρωτοποριακή περφόρμερ, αλλά με μια ξεχωριστή εικαστική περίπτωση πολιτικής αντίστασης, και με μια ηχηρή προσωπικότητα που αγωνιούσε για το μέλλον της ελληνικής κοινωνίας.
Description: The case of performance artist Maria Karavela (1938-2012) is representative of the art production under the period of the Colonels’ Dictatorship in Greece (1967-1974). During this time, we have the first generation of Greek artists who were systematically engaged in performance art, via a ground-breaking body art. With her pioneering work, Karavela was among the most important of these artists. The years from the mid-1960s through the 1970s make up one of the most important periods in modern Greek history. The work of a new generation of artists, under constant censorship, and suppression of freedoms and human rights, amounts to direct criticism, in an effort to open up new artistic avenues. Performance art constituted a force against the Junta, and dominated among other artforms in foregrounding the current conditions. Greek performance artists utilized all artistic means, resulting in provocative actions. In Karavela’s artistic course, we are faced with obvious conditions of censorship, suppression of ideas and freedoms, but also with the perseverance and pioneering perception of an artist who endeavours to achieve any possible way of communicating with the general public. Her overtly political works are revolutionary and tragic, and pioneering in their utilization of a range of means, amounting to an artistic protest through public discourse. In Karavela we have, not only an avant-garde performance artist, but also a unique case of political-artistic resistance, and a strong personality that agonized over the future of Greek society.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.14279/33242
Rights: Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 4.0 Διεθνές (CC BY-NC-ND 4.0)
Type: MSc Thesis
Affiliation: Cyprus University of Technology 
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Εργασίες/ Master's thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat
MSC_ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ_2024.pdfΠΛΗΡΕΣ ΚΕΙΜΕΝΟ5.58 MBAdobe PDFView/Open
CORE Recommender
Show full item record

Page view(s)

54
Last Week
7
Last month
checked on Jan 5, 2025

Download(s)

42
checked on Jan 5, 2025

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons