Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14279/32014
Title: Διερεύνηση της αποτελεσματικότητας της συνδυασμένης χρήσης της τεχνολογίας και της εκπαίδευσης ως προς την ενδυνάμωση σε δεξιότητες αυτό-διαχείρισης νόσου ατόμων με Διπολική Διαταραχή
Authors: Χατζηιωάννου, Άννα Α. 
Keywords: διπολική διαταραχή (ΔΔ)
Advisor: Karanikola, Maria
Issue Date: 2023
Department: Department of Nursing
Faculty: Faculty of Health Sciences
Abstract: Μια από τις σημαντικότερες παραμέτρους της ενδυνάμωσης ατόμων με διπολική διαταραχή (ΔΔ) είναι η παροχή δομημένων εκπαιδευτικών παρεμβάσεων που προάγουν το γνωστικό υπόβαθρο για την ΔΔ, ώστε τα άτομα να ενδυναμωθούν ως προς την ικανότητα αυτοδιαχείρισης συμπτωμάτων. Σε εκπαιδευτικές παρεμβάσεις αναμένεται να συμμετέχουν και οι συγγενείς πρώτου βαθμού, αφού το θέμα της ΔΔ απαιτεί συστημική διαχείριση. Σκοπός: Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν: α) να διερευνηθούν οι εκπαιδευτικές ανάγκες ατόμων με ΔΔ β) να διερευνηθούν οι εκπαιδευτικές ανάγκες συγγενών πρώτου βαθμού ατόμων με ΔΔ β) να δομηθεί η ηλεκτρονική πλατφόρμα www.mob.com.cy, με σκοπό την παροχή έγκυρης γνώσης για την ΔΔ σε πάσχοντες και στις οικογένειές τους, αλλά και να ενσωματωθεί σε σχετική εκπαιδευτική παρέμβαση γ) να αναπτυχθεί εκπαιδευτική παρέμβαση ενδυνάμωσης δεξιοτήτων αυτό-διαχείρισης ατόμων με ΔΔ η οποία ενσωματώνει η πλατφόρμα δ) να αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητα της εκπαιδευτικής παρέμβασης προς τα άτομα με ΔΔ, ε) να αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητα της πλατφόρμας www.mob.com.cy. Η παρούσα μελέτη έχει ονομαστεί με τα ακρώνυμα ΜοΒ (Management Of My Bipolarity)
Description: Introduction: One of the most important parameter in the empowerment process of individuals with Bipolar Disorder (BD) is the implementation of structured educational interventions that promote cognitive state for BD, so as to empower individuals ill health self- management skills. First degree relatives are also expected to participate, since the therapeutic process of BD requires a broad approach. Purpose: The purpose of this study was to: a) explore the educational needs of individuals with BD b) explore the educational needs of first degree relatives of individuals with BD c) develop the electronic platform www.mob.com.cy, so as to provide sufficient knowledge regarding BD to both patients and their families, and also to incorporate the above to a relevant educational intervention d) develop a skills self- empowerment educational intervention for individuals with BD which integrates the electronic platform www.mob.com.cy e) evaluate the effectiveness of the educational intervention f) evaluate the effectiveness of the www.mob.com.cy digital platform, as a distinct part of the study. The present study is named after the acronym MoB (Management Of My Bipolarity). Target Population and Ethical Issues: Τhe target population consisted of all adults with Bipolar Disorder as well as first-degree family of adults with BD, whom gave written informed consent to participate to the study, the sample of this study was recruited following notification of the study to public and private Mental Health Services in Cyprus. The study has received all the necessary permits from the National Bioethics Committee of Cyprus and the Ministry of Health - Study Committee. The sample of this study was recruited following notification of the study to public and private Mental Health Services in Cyprus. Participation was voluntarily and in compliance with all the necessary procedures to ensure confidentiality.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.14279/32014
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Type: PhD Thesis
Affiliation: Cyprus University of Technology 
Appears in Collections:Διδακτορικές Διατριβές/ PhD Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Περίληψη_ Χατζηιωάννου_Άννα.pdfΠερίληψη637.92 kBAdobe PDFView/Open
Διδακτορική Διατριβή_ Χατζηιωάννου.pdfΠλήρες κείμενο8.05 MBAdobe PDFEmbargoed until November 1, 2025    Request a copy
CORE Recommender
Show full item record

Page view(s)

110
Last Week
1
Last month
2
checked on Nov 21, 2024

Download(s)

113
checked on Nov 21, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons