Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/20.500.14279/29636
Title: | Φεμινιστικός κινηματογράφος : πως αναπαρίσταται το ανδρικό φύλο ; Μια διαφορετική ματιά | Authors: | Αγαπίου, Σουζάνα | Keywords: | Φεμινιστικός κινηματογράφος;αρρενωπότητες σε φεμινιστικές ταινίες;αναπαραστάσεις αρρενωπότητας;έμφυλες κινηματογραφικές αναπαραστάσεις;ανδρικές αντιηγεμονικές αναπαραστάσεις | Advisor: | Μηλιώνη, Δήμητρα Λ. | Issue Date: | May-2023 | Department: | Department of Communication and Internet Studies | Faculty: | Faculty of Communication and Media Studies | Abstract: | Είναι ανησυχητικό το γεγονός ότι η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας και της επικοινωνίας στις μέρες μας, φαίνεται να συνδέεται με σημαντική αύξηση σε περιστατικά βίας κατά των γυναικών και σε εξευτελισμό του γυναικείου σώματος μέσα από παράνομες διακινήσεις φωτογραφιών ή βίντεο, ανυποψίαστων θυμάτων. Οι παραπάνω συμπεριφορές, συνδέονται άμεσα με τα ερεθίσματα που δέχεται το άτομο μέσα από τις εικόνες που παρακολουθεί, που πολλές φορές δεν σχετίζονται με τη ρεαλιστική αναπαράσταση της ζωής αλλά με κοινωνική κατασκευή της πραγματικότητας. Στη δημιουργία αντιλήψεων και εικόνων για την πραγματικότητα, εκτός από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, άκρως σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν και οι κινηματογραφικές αναπαραστάσεις. Αρκετές μελέτες καταλήγουν σε συμπεράσματα σχετικά με τα πατριαρχικά γυναικεία και ανδρικά πρότυπα που συχνά προβάλλονται σε κινηματογραφικές ταινίες, αναπαραστάσεις που επιδρούν αρνητικά στις κοινωνικές νόρμες και συμπεριφορές. Από την άλλη πλευρά, δεν έχει διερευνηθεί σε βάθος ο ρόλος του άντρα όπως αυτός προβάλλεται σε ταινίες που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως φεμινιστικός κινηματογράφος, οι οποίες θα μπορούσαν να αποδομήσουν τον πατριαρχικό, ρόλο του άντρα και να θέσουν σε νέες βάσεις τις αντιλήψεις του γυναικείου προτύπου. Η παρούσα πτυχιακή εργασία επιδιώκει να μελετήσει αυτού του είδους κινηματογράφου, μέσα από την ποιοτική ανάλυση του λόγου (θεματική ανάλυση), σε συνδυασμό με σημειωτική ανάλυση ταινιών, οι οποίες αυτοπροσδιορίζονται ή ετεροπροσδιορίζονται ως φεμινιστικές. Σκοπός της είναι η μελέτη των λόγων (discourses) που προκύπτουν και των έμφυλων ρόλων που προωθούν τέτοιες ταινίες, εστιάζοντας στις έμφυλες αναπαραστάσεις των φύλων με έμφαση στις ανδρικές. Ερευνώνται επίσης οι αναπαραστάσεις της ανδρικής ιδιοσυγκρασίας και των κοινωνικών ρόλων των ανδρών, καθώς και αυτές της σεξουαλικής βίας. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι όλες οι ταινίες που μελετήθηκαν περιέχουν ένα συνδυασμό ηγεμονικών και αντιηγεμονικών αναπαραστάσεων. Επιπλέον, αν και οι περισσότερες θίγουν φεμινιστικά θέματα και επιδιώκουν να εξάγουν φεμινιστικά μηνύματα, πολλές φορές δεν είναι ανάλογος ο τρόπος που τα αντιμετωπίζουν και ο/η θεατής/τρια ίσως δεν λαμβάνει ξεκάθαρα μηνύματα. | Description: | In the contemporary society, where gender equality is considered to be highly praised, it is disquieted to observe that the incredibly rapid evolution of technology and communication seem to be correlated with the significant increase of incidents reference to violence against women and the degradation of the female body through illegal trafficking of photos or videos. Exposing in this way unsuspecting victims to the ‘public eye’ trespassing their privacy and rights and raising inferiority. The above behaviors are directly related to the stimuli that individuals receive through the representations revealed to them, which often do not relate to a realistic representation of life but to a social construction of reality. In an attempt to increase awareness and images about reality, in addition to social media, cinematic representations play an extremely vital role too. Numerous studies reach to conclusions that patriarchal feminine and masculine standards are often projected in movies, representations which have negative impacts on social norms and behaviors. On the other hand, the role of men has not been investigated in depth, as it is portrayed in films which could be characterized as feminist cinema, films that could deconstruct the patriarchal, traditional role of men and place women's prototypes on new perceptions. This thesis aims to study this type of cinema through a thematic analysis of discourse, combined with a semiotic analysis of movies, which are self-identified or hetero-identified as feminist. Its purpose is to study the discourses that arise and gender promoted through such films, focusing on the gender representations with an emphasis on masculinity. Additionally, it will move forward to investigate the representations of male temperament and masculine social roles, as well as sexual violence. The results of the research reveal that movies which have been analyzed contain a combination of hegemonic and counter-hegemonic representations. Moreover, while most of these films address feminist issues and seek to convey feminist messages, often the way they transfer those messages are not compatible, hence, delivering misleading messages to the viewer. | URI: | https://hdl.handle.net/20.500.14279/29636 | Rights: | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | Type: | Bachelors Thesis | Affiliation: | Cyprus University of Technology |
Appears in Collections: | Πτυχιακές Εργασίες/ Bachelor's Degree Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Αγαπίου Σουζάνα_2023_bsc.pdf | Πλήρες κείμενο | 1.4 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s) 10
177
Last Week
0
0
Last month
7
7
checked on Nov 6, 2024
Download(s) 10
422
checked on Nov 6, 2024
Google ScholarTM
Check
This item is licensed under a Creative Commons License