Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14279/29559
Title: Ανάλυση της επίδρασης του γλωσσικού περιβάλλοντος στη γλωσσική ανάπτυξη παιδιών, με το σύστημα Lena
Authors: Θαλασσινού, Χριστίνα 
Keywords: LENA;Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή;Τυπική Ανάπτυξη;Γλωσσικό Περιβάλλον;Γλωσσική Ανάπτυξη
Advisor: Μπίνος, Πάρης
Issue Date: May-2023
Department: Department of Rehabilitation Sciences
Faculty: Faculty of Health Sciences
Abstract: Η παρούσα μελέτη ήταν μία διαμήκης μελέτη δύο περιπτώσεων (longitudinal cases studies). Στόχος της έρευνας ήταν η εξέταση της σχέσης μεταξύ του γλωσσικού περιβάλλοντος και της γλωσσικής ανάπτυξης. Η διεκπεραίωση της έγινε μέσω της μέτρησης των ερεθισμάτων που λαμβάνουν τα παιδιά, αλλά και των παραγωγών τους μέσα από το πρόγραμμα ανάλυσης LENA (Language Environment Analysis). Οι συμμετέχοντες ήταν ένα παιδί τυπικής ανάπτυξης (Τ.Α.) και ένα παιδί με διάγνωση Αναπτυξιακής Γλωσσικής Διαταραχής (Α.Γ.Δ.). Το LENA είναι ένα σύστημα το οποίο αξιολογεί και αναλύει αυτοματοποιημένα τα αποτελέσματα που συλλέγει μέσω καταγραφής του περιβάλλοντος ενός παιδιού. Η ανάλυση γίνεται μέσω της κατηγοριοποίησης των παραγωγών, αλλά και των ήχων του περιβάλλοντος. Η απεικόνιση των αποτελεσμάτων γίνεται με γραφικές παραστάσεις και με αριθμητικά ποσοστά. Τα αποτελέσματα που προκύπτουν συγκρίνονται αυτόματα με τις αντίστοιχες ηλικιακές νόρμες που διαθέτει το σύστημα LENA. Είναι μία από τις λίγες φορές που έγινε χρήση του προγράμματος ανάλυσης LENA σε ελληνόφωνο πληθυσμό και συγκεκριμένα σε άτομα που μιλούν την κυπριακή διάλεκτο. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας, δεν παρατηρήθηκαν σημαντικές ποσοτικές διαφορές ανάμεσα στις εναλλαγές συζήτησης (CV) και παραγωγών (CT) των δύο παιδιών, αφού και στις δύο περιπτώσεις μετρήθηκαν κάτω από το επιθυμητό όριο και συγκεκριμένα δεν ξεπερνούσαν το 10ο εκατοστημόριο. Σε αντίθεση, οι παραγωγές ενηλίκων (AWC) στην περίπτωση του παιδιού με Α.Γ.Δ. ήταν αρκετά υψηλές σε σύγκριση με του παιδιού με Τ.Α. Επίσης, δόθηκαν και δύο ερωτηματολόγια για να αξιολογηθούν οι επικοινωνιακές ικανότητες των δύο παιδιών. Τα δύο αυτά ερωτηματολόγια ήταν το “Ερωτηματολόγιο LENA” και το “Κατάλογος Επικοινωνιακής Ανάπτυξης Mac-Arthur-Bates: Λέξεις και προτάσεις”. Με βάση τα αποτελέσματα των ερωτηματολογίων, διαφάνηκε μερική διαφορά ανάμεσα στα δύο παιδιά όσον αφορά την μορφοσύνταξη και τη χρήση των εννοιών, οι οποίες ήταν μεγαλύτερες στο παιδί με Τ.Α. Αναφορικά με τη διεκπεραίωση της έρευνας, διαφάνηκαν κάποιες διαφορές καθώς το παιδί με Τ.Α. συχνά αφαιρούσε την ειδικά διαμορφωμένη φανέλα με αποτέλεσμα οι μετρήσεις να αλλοιώνονται. Διεθνείς έρευνες υποστηρίζουν την άμεση σχέση μεταξύ των γλωσσικών ερεθισμάτων και της γλωσσικής ανάπτυξης γεγονός που διαφαίνεται και στα αποτελέσματα του παιδιού με Α.Γ.Δ.
Description: The present study was a longitudinal case study. The participants were a child with typical development (T.D.) and a child diagnosed with Developmental Language Disorder (D.L.D). The research examined the relationship between the language environment and language development. It was processed by measuring the child's stimuli and utterances received through the LENA (Language Environment Analysis) program. LENA is a system that automatically evaluates and analyzes the results it collects by recording a child's environment. The analysis is done through the categorization of the producers as well as the sounds of the environment. The results are displayed graphically and with numerical percentages and automatically compared with the corresponding LENA norms through the software. It is one of the few times that the LENA analysis program was used in a Greek-speaking population, specifically in people who speak the Cypriot dialect. According to the present research results, no significant differences were observed between the alternating conversations (CV) and derivatives (CT) of the two children since, in both cases, they were below the desired limit and specifically did not exceed the 10th percentile. In contrast, the adult producers (AWC) in the case of the child with D.L.D. were relatively high compared to the child with T.D. Also, two questionnaires were given to assess the communication skills of the two children. These two questionnaires were the “LENA Questionnaire” and the “Mac-Arthur-Bates Communicative Development Inventories (MB-CDIs)”. Based on the results of the questionnaires, there was a partial difference between the two children regarding the morphosyntax complication of their sentences and their general communication skills. Regarding the handling of the investigation, some differences were apparent as the child with T.D. often removed the t-shirt causing the measurements to be distorted. International research supports the direct relationship between language stimuli and language development, which is also evident in the results of the child with D.L.D.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.14279/29559
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Type: Bachelors Thesis
Affiliation: Cyprus University of Technology 
Appears in Collections:Πτυχιακές Εργασίες/ Bachelor's Degree Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΘΑΛΑΣΣΙΝΟΥ_ΠΕΡΙΛΗΨΗ.pdfΠΕΡΙΛΗΨΗ149.11 kBAdobe PDFView/Open
CORE Recommender
Show full item record

Page view(s)

104
Last Week
3
Last month
4
checked on Nov 7, 2024

Download(s) 20

80
checked on Nov 7, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons