Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/20.500.14279/29321
Title: | Εθνικισμός και τέχνη στην Ευρώπη : από τη γαλλική επανάσταση στον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο | Authors: | Σορόκκου, Χρυσούλλα | Keywords: | Εθνική ταυτότητα;Γαλλική επανάσταση | Advisor: | Danos, Antonis | Issue Date: | 2023 | Department: | Department of Fine Arts | Faculty: | Faculty of Fine and Applied Arts | Abstract: | Η ιστορία του μεγάλου 19ου αι. (αιώνας των εθνών) και οι εκρήξεις των διαφόρων πολιτικό-κοινωνικών καλλιτεχνικών κινημάτων αποτέλεσαν τις βάσεις της αποκαλούμενης «εθνικής» ταυτότητας και της δημιουργία των εθνών-κρατών. Η Γαλλική Επανάσταση και οι επακόλουθες επαναστάσεις επηρέασαν τους λαούς και κατά συνέπεια τις τέχνες, με τους καλλιτέχνες να εξυμνούν το ηρωικό παρελθόν (Νεοκλασικισμός) και την ανάδειξη των παραδόσεων (Ρομαντισμός), προβάλλοντας το «έθνος» μέσω των έργων τους. Η επακόλουθη Βιομηχανική Επανάσταση απέρριψε κάποιους κλασσικούς θεσμούς και οδήγησε στην αναζήτηση ενός νέου καλλιτεχνικού τρόπου έκφρασης (Ιμπρεσιονισμός, Ρεαλισμός). Τελικά ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος και ο κατακερμάτισε κάποια ιδανικά πρότυπα με αποτέλεσμα την ανάδυση των «ηρωικών» καλλιτεχνικών πρωτοποριών. Αυτή η πτυχιακή εργασία επικεντρώνεται αρχικά στην επεξήγηση του έθνους και του εθνικισμού. Γίνεται αναφορά στην Γαλλική Επανάσταση, τον Διαφωτισμό καθώς και στη διαφορά μεταξύ του Πατριωτισμού και του Εθνικισμού. Επίσης γίνεται ανάλυση της μετάβασης από τον Πολιτικό Ρομαντισμό στον Ρομαντικό Εθνικισμό, συμπεριλαμβανομένου του πώς η «λαϊκή παράδοση» αναδείχθηκε ως «φορέας» του Έθνους και της «εθνικής ταυτότητας». Εξετάζεται η περίοδος στο γύρισμα του 20ου αι. και τα πρώιμα στάδια της μοντέρνας τέχνης και, τέλος, σκιαγραφούνται οι «ηρωικές» πρωτοπορίες, και πώς το εθνικό συναίσθημα πήρε διαφορετική τροπή μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. | Description: | The history of the long 19th century (century of the nations) and the flourish of the various sociopolitical and art movements, formed the foundations of "national" identity and the establishment of nation-states. Τhe French Revolution and the following revolutions affected the people and consequently the arts, with artists glorifying the heroic past (Neoclassicism) and highlighting “national traditions” (Romanticism), with the artists projecting the nation through their works. The Industrial Revolution resulted in the rejection of classical institutions resulting in the search for new artistic ways of expression (Impressionism, Realism). Finally, World War I deconstructed various ideals, bringing about the rise of the “heroic” avant-gardes. This thesis, initially, focuses on the notions of the nation and nationalism. It looks at the French Revolution, the Enlightenment, as well as the difference between Patriotism and Nationalism. In addition, it examines the transition from Political Romanticism to Romantic Nationalism, including how "Folklore" was projected as the bearer of the “nation” and of “national identity”. Moreover, it examines the period at the turn of the 20th century, and the early stages of modern art. Finally, it looks at the "heroic" avant-gardes and the way “national” feeling took a different turn, after the First World War. | URI: | https://hdl.handle.net/20.500.14279/29321 | Rights: | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | Type: | MSc Thesis | Affiliation: | Cyprus University of Technology |
Appears in Collections: | Μεταπτυχιακές Εργασίες/ Master's thesis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ΣΟΡΟΚΚΟΥ ΧΡΥΣΟΥΛΛΑ _ MA THESIS.pdf | ΠΕΡΙΛΗΨΗ | 99.05 kB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s) 5
122
Last Week
4
4
Last month
3
3
checked on Nov 21, 2024
Download(s) 5
170
checked on Nov 21, 2024
Google ScholarTM
Check
This item is licensed under a Creative Commons License