Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14279/29307
Title: Η τέχνη στη Γερμανία στις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα : εξπρεσιονισμός, νέα αντικειμενικότητα, Ναζί και "εκφυλισμένη τέχνη"
Authors: Λουκά, Μάρθα 
Keywords: Γερμανία;Πρώιμος 20ός αιώνας;Εξπρεσιονισμός;Νέα Αντικειμενικότητα;Εκφυλισμένη Τέχνη;Ναζί;προπαγάνδα
Advisor: Μόσχου, Μαρία
Issue Date: 2023
Department: Department of Fine Arts
Faculty: Faculty of Fine and Applied Arts
Abstract: Η παρούσα διατριβή εξετάζει τη μοντέρνα τέχνη στην Γερμανία στις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα. Πιο συγκεκριμένα, εξετάζει τον Εξπρεσιονισμό, που αναπτύσσεται με τις ομάδες Γέφυρα στη Δρέσδη το 1905, και την ομάδα Γαλάζιος Καβαλάρης που διοργάνωσε δύο εκθέσεις στο Μόναχο το 1911 και το 1912. Πρόκειται για ομάδες από μοντέρνους καλλιτέχνες με διαφορετικό στυλ. Έμπνευση τους οι «πρωτόγονες» πηγές, οι οποίες περιλάμβαναν κυρίως την αφρικάνικη τέχνη και η επιλογή έντονης χρωματικής παλέτας. Ωστόσο, η εξπρεσιονιστική τέχνη χρησιμοποιήθηκε ως εργαλείο προπαγάνδας από τους Ναζιστές κατά την περίοδο του μεσοπολέμου στην Γερμανία. Ο Αδόλφος Χίτλερ και η ομάδα του κατηγόρησαν τα εξπρεσιονιστικά έργα ως εκφυλισμένα. Εξετάζονται οι δύο σημαντικότερες εκθέσεις τέχνης, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν από το Εθνικοσοσιαλιστικό Κόμμα, στο Μόναχο: Η Έκθεση Εκφυλισμένης Τέχνης, στις 19 Ιουλίου 1937, και η Έκθεση Γερμανικής Τέχνης στις 18 Ιουλίου 1937, την οποία ο Χίτλερ εγκαινιάζει σε ένα από τα πιο μεγαλεπήβολα δείγματα του σχεδίου της ναζιστικής προπαγάνδας, τον Οίκο της Γερμανικής Τέχνης (Haus der Deutschen Kunst). Στην έκθεση εκφυλισμένη τέχνη συγκεντρώθηκαν συνολικά 20.000 έργα από 1.400 καλλιτέχνες. Τα έργα πωλήθηκαν, δημοπρατήθηκαν ή καταστράφηκαν. Αυτά τα οποία θεωρήθηκαν ότι δεν είχαν ιδιαίτερη χρηματική αξία παραδόθηκαν στην πυρά. Οι συνέπειες τούτου είναι εμφανείς μέχρι σήμερα. Αναντίρρητα, η ναζιστική προπαγάνδα αντιμετώπισε την τέχνη ως ιδεολογικό όπλο και απαξίωσε την τέχνη των «πρωτόγονων», των παιδιών και των παρανοϊκών ως «εκφυλισμένη». Η θεωρούμενη από τους Εθνικοσοσιαλιστές πολιτισμική σήψη του μοντερνισμού αποτελούσε «προσβολή» για την Άρια φυλή, «βεβήλωση» των χριστιανικών ηθών και «σπίλωση» της γυναικείας φύσης.
Description: The thesis deals with modern art in Germany during the first decades of the 20th century. More specifically, it examines Expressionism, which develops with the Die Brücke (The Bridge) group in Dresden in 1905 and the Der Blaue Reiter (The Blue Rider) group that organized two exhibitions in Munich in 1911 and 1912. These are groups of modern different artists, they were inspired by "primitive" sources, which mainly included African art and the choice of a strong color palette. However, expressionist art was used as a propaganda tool by the Nazis during the interwar period in Germany. Adolf Hitler and his group denounced Expressionist works as degenerate. Two most important art exhibitions were held by the National Socialist Party, both in Munich: the Exhibition of Degenerate Art, on 19th of July 1937, and the Exhibition of German Art, which Hitler inaugurated on 18th of July 1937, in one of the grandest design examples of Nazi propaganda, the House of German Art (Haus der Deutschen Kunst). A total of 20,000 works by 1,400 artists were gathered in the Degenerate Art exhibition, some of them were sold, auctioned or destroyed. Those, which were considered to have no particular monetary value, were consigned to the pyre. The consequences of these are evident to this day. Undeniably, Nazi propaganda treated art as an ideological weapon and disparaged the art of "primitives", children and the paranoid as degenerate. The cultural “rot” of modernism was considered by the National Socialists as an "insult" to the Aryan race, "desecration" of Christian morals and "tarnishing" of female nature.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.14279/29307
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Type: MSc Thesis
Affiliation: Cyprus University of Technology 
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Εργασίες/ Master's thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat
ΛΟΥΚΑ ΜΑΡΘΑ _ MA THESIS.pdfABSTRACT194.97 kBAdobe PDFView/Open
CORE Recommender
Show full item record

Page view(s)

154
Last Week
1
Last month
9
checked on Nov 22, 2024

Download(s) 50

102
checked on Nov 22, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons