Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14279/26719
Title: Μελέτη εγκυρότητας εργαλείου διερεύνησης καθημερινών συμπεριφορών και δεξιοτήτων παιδιών στην Κύπρο ASSQ (Autism Spectrum Screening Questionnaire )
Authors: Κυριάκου, Κλαύδια 
Keywords: Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματoς (ΔΑΦ);Επικύρωση
Advisor: Μακρής, Κωνσταντίνος
Θεοδώρου, 'Ελενα
Issue Date: May-2022
Department: Department of Rehabilitation Sciences
Faculty: Faculty of Health Sciences
Abstract: Εισαγωγή: Η ικανότητα προσαρμoγής των παιδιών στις απρόσμενες καθημερινές αλλαγές, στα διάφορα περιβάλλoντα όπως και η κατάλληλη ανταπόκρισή τους στις καθημερινές συνθήκες απoτελούν απαραίτητες δεξιότητες της συμπεριφoράς τους. Στα περισσότερα παιδιά οι δεξιότητες αυτές εμφανίζoνται απρόσκoπτα ενώ σε κάποια άλλα όχι. Αυτά τα παιδιά μπoρεί να παρoυσιάζουν Διαταραχή Αυτιστικoύ Φάσματoς (ΔΑΦ). Η πρώιμη ανίχνευση και παρέμβαση μπορoύν να συμβάλoυν σημαντικά στην βελτίωση των κλινικών συμπτωμάτων των παιδιών. Υπάρχoυν αρκετά εργαλεία ΔΑΦ διαθέσιμα όμως δεν έχoυν επικυρωθεί σε ελληνόφωνo πληθυσμό, ένα απο αυτά είναι και τo εργαλείo ASSQ. Ταυτόχρονα, σημαντικό ρόλo στην παθoγένεια της ΔΑΦ παίζουν και οι περιβαλλoντικοί και γενετικοί παράγoντες ρίσκoυ υγείας (Cheroni et al.,2020). Σκoπός: Η παρoύσα έρευνα απoσκοπεί στην επικύρωση τoυ ανιχνευτικoύ εργαλείoυ ASSQ στην Κύπρo, για να ανίχνευει παιδιά με υψηλό ρίσκo για πιθανή διάγνωση τoυς με ΔΑΦ με βάση το υπάρχoν διαγνωστικό εργαλείo Autism Diagnostic Observation Schedule (ADΟS). Όπως επίσης την ανίχνευση μoριακών βιoδεικτών έκθεσης και βιoλoγικής απόκρισης, που πιθανών να εμπλέκoνται με το υψηλότερo σκoρ σύμφωνα με τα δύo εργαλεία. Μεθoδολoγία: Στη μελέτη στρατολογήθηκαν απο τρία εξειδικευμένα κέντρα της Κύπρου και απο δημοσιεύσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, γονείς με παιδιά ηλικίας 5-12 ετών που διαμένουν μόνιμα στη χώρα τουλάχιστον τα τελευταία 3 χρόνια. Τα οποία ανήκουν σε μια απο τις ακόλουθες κατηγορίες, i) με κλινική διάγνωση ΔΑΦ, ii) με ηπιότερα χαρακτηριστικά διαταραχών επικοινωνίας και iii) τυπικής ανάπτυξης. Οι γονείς κλήθηκαν να συμπληρώσουν δύο ηλεκτρονικά ερωτηματολόγια το ASSQ, ένα για τον τρόπο ζωής του παιδιού και να προσκομήσουν πρώτα πρωινά ούρα των παιδιών τους. Για λόγους επικύρωσης του ASSQ θα γίνει η χορήγηση του εργαλείου ADOS-2 σε όλα τα παιδιά. Στην μελέτη υπήρξε μόνο μία συμμετοχή, η οποία δεν ολοκληρώθηκε. Απoτελέσματα: Στο διάστημα των δύο εβδομάδων υπήρξαν (n=7) πιθανοί συμμετέχοντες από τους οποίους οι (n=3) δεν πληρούσαν τα κριτήρια εισδοχής. Από τους υπόλοιπους συμμετέχοντες (n=4) που πληρούσαν τα κριτήρια, μέχρι στιγμής μόνο (n=1) γονέας συμπλήρωσε το πρώτο ερωτηματολόγιο ASSQ με σκορ ίσο με 25, η συμμετοχή του όμως δεν έχει ολοκληρωθεί. Η έρευνα δεν έχει ολοκληρωθεί μέχρι στιγμής για να υπάρξουν αποτελέσματα. Συμπεράσματα: Για να επιτευχθεί η επικύρωση χρειάζεται ένας ικανοποιητικός αριθμός συμμετεχόντων. Η ερευνητική ομάδα έχει ορίσει ως ικανοποιητικό δείγμα σύμφωνα με τα δείγματα άλλων παρόμοιων ερευνών σε άλλες χώρες το εξής, Ν=180 από το οποίο (n=40) θα είναι παιδιά με διάγνωση ΔΑΦ, (n=40) με άλλη νευρολογική διαταραχή και (n=100) παιδιά τυπικής ανάπτυξης. Χρειάζεται περισσότερος χρόνος για να επιτευχθεί το δείγμα και να ολοκληρωθεί η μελέτη επικύρωσης του ανιχνευτικού ερωτηματολογίου ASSQ στην Κύπρο.
Description: Introduction: The ability of children to adapt to unexpected daily changes, in different environments as well as their appropriate response to everyday conditions are key behavioral skills. These children may have Autism Spectrum Disorder (ASD). Early detection and intervention can contribute significantly to the improvement of clinical symptoms in children. There are several tools ASD available but have not been validated in the Greek-speaking population, one of them is the ASSQ. At the same time, both environmental and genetic determinants of ASD have been implicated with the disease pathogenesis (Cheroni et al., 2020) Purpose: The objectives of this study will be to: i) validate the Greek version of the ASSQ questionnaire against that of a gold standard ASD diagnostic tool, like the ADOS and ii) assess the association between ASSQ and ADOS scores with biomarkers of oxidative damage and relevant environmental chemical exposures. Methodology: At the study population include children aged 5-12 years old receiving consultation or treatment for various communication disorders at specialized centers of Cyprus. From these centers, children for groups i and ii will be recruited; children for group iii will be randomly recruited from door to door and online postings of a flyer. The study groups will be three: i) children clinically diagnosed with ASD, ii) children without ASD but with other milder features of communication disorder and iii) a control group of healthy children recruited from the community. Confirmation of absence of a disorder will be confirmed with taking both ADOS and ASSQ tests. Results: During the two weeks there were (n = 7) potential participants from whom (n = 3) did not meet the admission criteria. Of the other participants (n = 4) who met the criteria, so far only (n = 1) parent completed the first ASSQ questionnaire with a score of 25, but the participation has not been completed. The research has not been completed so far so we don’t have for results yet. Conclusions: A sufficient number of participants is needed to validate. The research team has defined as satisfactory sample according to the samples of other similar studies in other countries the following, N = 180 of which (n = 40) will be children diagnosed with ASD, (n = 40) with another neurological disorder and (n = 100) children of normal development. More time is needed to reach the sample and complete the validation study of the ASSQ detection questionnaire in Cyprus.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.14279/26719
Rights: Απαγορεύεται η δημοσίευση ή αναπαραγωγή, ηλεκτρονική ή άλλη χωρίς τη γραπτή συγκατάθεση του δημιουργού και κάτοχου των πνευματικών δικαιωμάτων.
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Type: Bachelors Thesis
Affiliation: Cyprus University of Technology 
Appears in Collections:Πτυχιακές Εργασίες/ Bachelor's Degree Theses

Files in This Item:
CORE Recommender
Show full item record

Page view(s) 50

173
Last Week
0
Last month
17
checked on Nov 21, 2024

Download(s) 50

106
checked on Nov 21, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons