Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14279/26612
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorDanos, Antonis-
dc.contributor.authorΜιχαηλίδου, Γεωργία-
dc.date.accessioned2022-04-13T10:02:01Z-
dc.date.available2022-04-13T10:02:01Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14279/26612-
dc.descriptionThis dissertation focuses on the Mediterranean as a paradigm of a new, in interaction with the past, discourse, which deconstructs the north-western hegemonic narrative, and which stands as a potentially equal adversary to it. Characteristic qualities of the Mediterranean, such as, mobility, connectivity and decentering undermine the hegemonic structures. The creative expressions of the Mediterranean, specifically the Ottoman novels of Orhan Pamuk, are examined, in order to establish how characteristics, such as, intersections, mutual influences, hybridity, cosmopolitanism, a fertile interaction with the past, the undermining of dogmatism, and the «corruption» of fixed identities are used to deconstruct the hegemonic narrative of a «delayed» Mediterranean modernity. With reference to Pamuk’s novels, there is an examination of subjects such as, the revival of the Ottoman Islam in juxtaposition to the Turkish secular state, the internalised orientalist approach which seems to lead to a divided Turkish self and the deconstruction of national boundaries, dogmatic perceptions and binary positions. These characteristics are viewed within a Mediterranean context, which juxtaposes the cosmopolitan vision of fluidity, interaction and exchange with the hegemonic narrative. The novels are examined as representative examples of an anti-hegemonic literary modernity, which subverts the dominant secular narrative through a creative interaction with the past, the blurring of fixed identities and cultural hybridity.en_US
dc.description.abstractΗ διατριβή επικεντρώνεται στη Μεσόγειο, ως πρότυπο μιας νέας, σε συνδιαλλαγή με το παρελθόν, θεώρησης, η οποία αποδομεί τo βορειο-δυτικό ηγεμονικό αφήγημα και τη φανερώνει ως το δυνητικά αντίπαλο δέος αυτής της ηγεμονικότητας. Χαρακτηριστικά της Μεσογείου όπως η κινητικότητα, η συνδεσιμότητα και η αποκέντρωση υποσκάπτουν το ηγεμονικό αφήγημα. Διερευνάται η καλλιτεχνική δημιουργία της Μεσογείου, ειδικά όπως αντιπροσωπεύεται στις οθωμανικές νουβέλες του Orhan Pamuk, και εξετάζονται χαρακτηριστικά τα οποία αποδομούν το αφήγημα της «καθυστερημένης» νεωτερικότητας, όπως, οι διασταυρώσεις, η αλληλεπίδραση, η υβριδικότητα η δημιουργική συνδιαλλαγή με το παρελθόν, η υπονόμευση δογματισμών, ο κοσμοπολιτισμός και η «διαφθορά» στεγανών ταυτοτήτων. Αναφορικά στις νουβέλες του Pamuk, πραγματεύονται θέματα όπως, η αναβίωση του οθωμανικού Ισλάμ ως αντιπαράθεση στο αφήγημα του τουρκικού κοσμικού κράτους, η εσωτερικευμένη οριενταλιστική προσέγγιση, η οποία φαίνεται να οδηγεί σε μια διχασμένη τουρκική ταυτότητα και η αποδόμηση εθνικιστικών συνόρων, δογματικών αντιλήψεων και διπολικών τοποθετήσεων εντός του πλαισίου της Μεσογείου, η οποία αντιπαραθέτει το κοσμοπολιτικό όραμα της ρευστότητας, της αλληλεπίδρασης και της συναλλαγής, με το ηγεμονικό αφήγημα. Οι νουβέλες εξετάζονται ως αντιπροσωπευτικά δείγματα μιας αντι-ηγεμονικής λογοτεχνικής νεωτερικότητας, η οποία αποδομεί την κυρίαρχη αφήγηση μέσω της γόνιμης συνδιαλλαγής με το παρελθόν, της διαφθοράς στεγανών ταυτοτήτων και την ανατροπή του κυρίαρχου κοσμικού αφηγήματος από τον πολιτισμικό υβριδισμό.en_US
dc.formatpdfen_US
dc.language.isoelen_US
dc.publisherDepartment of Fine Arts, Faculty of Fine and Applied Arts, Cyprus University of Technologyen_US
dc.rightsΑπαγορεύεται η δημοσίευση ή αναπαραγωγή, ηλεκτρονική ή άλλη χωρίς τη γραπτή συγκατάθεση του δημιουργού και κάτοχου των πνευματικών δικαιωμάτων.en_US
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectΜεσόγειοen_US
dc.subjectOθωμανικές νουβέλεςen_US
dc.subjectOrhan Pamuken_US
dc.subject.otherMediterraneanen_US
dc.subject.otherOttoman novelsen_US
dc.subject.otherOrhan Pamuken_US
dc.titleΗ Μεσόγειος στις Οθωμανικές Νουβέλες του Orhan Pamuk: το Λευκό Κάστρο και με λένε Κόκκινοen_US
dc.typeMSc Thesisen_US
dc.affiliationCyprus University of Technologyen_US
dc.relation.deptDepartment of Fine Artsen_US
dc.description.statusCompleteden_US
cut.common.academicyear2020-2021en_US
dc.relation.facultyFaculty of Fine and Applied Artsen_US
item.fulltextWith Fulltext-
item.cerifentitytypePublications-
item.grantfulltextopen-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc-
item.openairetypemasterThesis-
item.languageiso639-1el-
crisitem.author.deptDepartment of Fine Arts-
crisitem.author.facultyFaculty of Fine and Applied Arts-
crisitem.author.orcid0000-0002-4950-0925-
crisitem.author.parentorgFaculty of Fine and Applied Arts-
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Εργασίες/ Master's thesis
Files in This Item:
File Description SizeFormat
MICHAELIDOU G _ MA THESIS.pdfFulltext5.59 MBAdobe PDFView/Open
CORE Recommender
Show simple item record

Page view(s) 20

138
Last Week
2
Last month
10
checked on May 18, 2024

Download(s) 10

214
checked on May 18, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons