Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14279/18553
Title: Προσδιορισμός ποιοτικών χαρακτηριστικών κυπριακού μελιού & η διερεύνηση της στάσης των καταναλωτών απέναντι στο μέλι
Authors: Ιωάννου, Τιμοθέα 
Keywords: Κυπριακό μέλι;Κύπριοι καταναλωτές
Advisor: Σταυρινίδης, Μενέλαος
Issue Date: 2016
Department: Department of Agricultural Sciences, Biotechnology and Food Science
Faculty: Faculty of Geotechnical Sciences and Environmental Management
Abstract: Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν να αναδείξει κάποια από τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του κυπριακού μελιού που προέρχεται τόσο απευθείας από τον παραγωγό όσο και από τις κυπριακές εταιρείες και στη συνέχεια να τα συγκρίνει με άλλα ξένα μέλια εντός και εκτός ΕΕ, για τη διερεύνηση πιθανών διαφορών μεταξύ τους. Επιπρόσθετος σκοπός ήταν η καταμέτρηση γυρεόκοκκων μέσω της αντικειμενοφόρου πλάκας του KOVA GLASSTIC SLIDE, προσέγγιση η οποία απουσιάζει από την υπάρχουσα βιβλιογραφία, σε δύο διαφορετικά εμβαδά επιφάνειας, προκειμένου να εξεταστεί αν υπάρχει διαφορά μεταξύ τους και να προταθεί η μεθοδολογία η οποία θα είναι ταχύτερη από τις υπάρχουσες. Παράλληλα, διερευνήθηκε και η στάση των Κυπρίων καταναλωτών απέναντι στο μέλι με τη συλλογή στοιχείων μέσω ερωτηματολογίου σε ένα δείγμα 500 ατόμων Παγκύπρια. Από τα στοιχεία αυτά φάνηκε ότι, όσον αφορά την αγοραστική ικανότητα των καταναλωτών παρόλο που το 62,8% δήλωσε πως η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει τον τρόπο επιλογής τους, το μέλι δεν ανήκει στα προϊόντα που έχουν επηρεαστεί. Επιλέγουν να αγοράζουν το μέλι στην πλειοψηφία τους είτε απευθείας από τον παραγωγό είτε από τις υπεραγορές, ελκύονται πρωτίστως από το είδος του μελιού, τους ενδιαφέρει η ποιότητα και όχι ή τιμή του προϊόντος, προτιμούν το κυπριακό μέλι σε ποσοστό 96,8% και το εμπιστεύονται γιατί είναι τοπικό προϊόν. Όμως, στην πλειοψηφία τους, δεν είναι σε θέση να το ξεχωρίσουν από κάποιο άλλο στην αγορά! Γνωρίζουν αρκετά από τα προϊόντα κυψέλης και έχουν εντάξει στη διατροφή τους το μέλι σε καθημερινή βάση. Υπάρχει στατιστικά σημαντική σχέση ανάμεσα στην ηλικιακή ομάδα των καταναλωτών και στη συχνότητα αγοράς μελιού, στην τοποθεσία αγοράς, στην ικανότητα διαχωρισμού του κυπριακού μελιού από άλλα εισαγόμενα ή ανάμεικτα και στο ενδιαφέρον των καταναλωτών ως προς την ποιότητα ή στην τιμή του μελιού. Από τους μέσους όρους των 89 δειγμάτων (κυπριακών και ξένων) που εξετάστηκαν παρατηρήθηκε ότι όσον αφορά το μεγαλύτερο ποσοστό υγρασίας το έχουν τα ξένα μείγματα μελιών εντός και εκτός ΕΕ σε σχέση με τα κυπριακά μέλια (παραγωγός και κυπριακές εταιρείες ενώ το ποσοστό της αγωγιμότητας είναι περίπου ίσο όσον αφορά τις κυπριακές εταιρείες (0,363) και τα ξένα μέλια εντός και εκτός ΕΕ (0,356) σε σχέση τους Κύπριους παραγωγούς που φαίνεται να έχουν ελαφρώς υψηλότερο ποσοστό (0,417). Όσον αφορά τον αριθμό των γυρεόκοκκων παρατηρήθηκε ότι τα ξένα μέλια φαίνεται να έχουν μεγαλύτερο αριθμό γυρεόκοκκων σε σχέση με τα κυπριακά αλλά παρόλα αυτά όλα τα δείγματα τα οποία εξετάστηκαν ανήκουν στην Κατηγορία V με μεγαλύτερο από 1.000.000 γυρεόκοκκους πράγμα που δηλώνει ότι όλα τα δείγματα είναι πολύ πλούσια σε γύρη.
Description: The purpose of this study was to highlight some of the qualitative features of the Cypriot honey from the producer and Cypriot local companies as well as to compare them with other imported honeys within and outside the EU and to investigate possible differences between them . Additionally, pollen grains were counted in two different surface areas using the KOVA GLASSTIC SLIDE, an approach which is absent from the existing literature, in order to determine whether there is a difference between samples and to propose a faster method for pollen counting than the existing ones. At the same time the preference of Cypriot consumers towards honey was investigated through a survey of 500 people Pancyprian. It seems that in terms of consumer's purchasing ability, honey does not belong to the products affected by the economic crisis even though 62.8% of the people said that the economic crisis affected their choices. The majority of people choose to buy honey either directly from the producer or from supermarkets; they are primarily attracted by the type of honey; are concerned about the quality and not the price of the product and prefer (96.8%) and trust Cypriot honey because it is a local product. However, the majority is not able to distinguish Cypriot honey from other honeys on the market! They know many hive products and have included honey in their diet on a daily basis. There is a statistical difference between the age group of consumers and the frequency of purchase, the purchase location, the distinction of Cypriot honey from the imported or mixed honeys and the consumer's interest for the quality and price of honey. From the 89 samples Cypriot and imported examined it was observed that foreign honeys within and outside the EU had higher humidity levels than Cypriot honeys producer and companies, while the percentage of conductivity was similar (0.382) in all local companies and imported honeys seem to have slightly higher percentage (0.356 and 0.0.417 respectively). Regarding the number of pollen grains; it seems that foreign honey has a greater number of pollen in relation to Cypriot honey, but nevertheless all samples examined belong to Class V greater than 1,000,000 pollen grains suggesting that all samples are very rich in pollen.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.14279/18553
Rights: Απαγορεύεται η δημοσίευση ή αναπαραγωγή, ηλεκτρονική ή άλλη χωρίς τη γραπτή συγκατάθεση του δημιουργού και κάτοχου των πνευματικών δικαιωμάτων.
Type: MSc Thesis
Affiliation: Cyprus University of Technology 
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Εργασίες/ Master's thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat
ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΙΜΟΘΕΑ ΙΩΑΝΝΟΥ 2016.pdfΠερίληψη205.65 kBAdobe PDFView/Open
CORE Recommender
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons