Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14279/18474
Title: Η γυναίκα ως ‘Ανατολή’ και ως (Πρωτόγονος) ‘Άλλος’: η γυναικεία μορφή στην τέχνη του Οριενταλισμού και του Πρωτογονισμού
Authors: Γρηγορίου, Παναγιώτα 
Keywords: Οριενταλισμός;Οριενταλιστική τέχνη;Μοντερνισμός;Πρωτογονισμός
Advisor: Δανός, Αντώνης
Issue Date: 2020
Department: Department of Fine Arts
Faculty: Faculty of Fine and Applied Arts
Abstract: Η οντολογική διάκριση μεταξύ Δύσης και Ανατολής, αποτελεί μέχρι σήμερα ένα οικουμενικά αποδεκτό γεγονός που επηρεάζει τομείς όπως η οικονομία, η πολιτική, η γεωγραφία και ο πολιτισμός. Η ύπαρξη της διάκρισης αυτής, οφείλεται στο δυτικό λόγο που αναπτύχθηκε και διαδόθηκε εντατικά μετά τη βιομηχανική επανάσταση του 18ου αιώνα μέσω της αποικιοκρατίας. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η Δύση (ανα)κατασκευάζει την Ανατολή ως μια εξωτική περιοχή που όχι μόνο χρειάζεται την παρέμβαση της Δύσης για να επιβιώσει αλλά όσο και αν προσπαθεί να φτάσει την πολιτισμένη Δύση, παραμένει πάντα καταδικασμένη σε μια κατώτερη, απολίτιστη και πρωτόγονη θέση. Το φαινόμενο του Οριενταλισμού εκφράζει και διαχύει τη στάση αυτή μέσω του πολιτισμού. Η γυναικεία μορφή έχει καθοριστικό ρόλο στην οριενταλιστική τέχνη εφόσον ενσωματώνει την ταυτότητα της παθητικής, θηλυκής Ανατολής που η Δύση κατασκεύασε, ώστε να παρουσιάσει τον εαυτό της ως το κυρίαρχο και ενεργητικό αρσενικό. Με την άφιξη του μοντερνισμού, στο τέλος του 19ου αιώνα και τις αρχές του 20ου, οι δυτικοί καλλιτέχνες αμφισβήτησαν τη στάση αυτή. Η ενασχόληση τους με την Ανατολή, πήρε τη μορφή θαυμασμού για το πρωτόγονο στοιχείο και την αγνότητα που θεώρησαν πως αυτό φέρει. Βάση αυτού, το φαινόμενο του Οριενταλισμού αντικαθίσταται από αυτό του Πρωτογονισμού: μια φαινομενικά πιο θετική προσπάθεια κατανόησης και απεικόνισης του μη-Δυτικού Άλλου. Στην πραγματικότητα όμως, ο Πρωτογονισμός αποτελεί άλλη μια ουσιοκρατική προσέγγιση η οποία εγκλωβίζει την Ανατολή και γενικότερα τον Άλλο, σε μια στατική ταυτότητα («ουσία») έστω κι αν η προσέγγιση αυτή είναι επενδυμένη με τον μανδύα του θαυμασμού.
Description: The ontological distinction between the West and the East is, to date, a universally accepted fact that affects sectors such as economics, politics, geography and culture. The distinction owns its existence to the western colonial discourse that was developed and widespread after the industrial revolution of the 18th century. Within this context, the West re-invents the East as an exotic region that not only needs Western intervention to survive but no matter how much it strives to reach the civilized West, it remains condemned to a lower, uncivil and primitive position. The phenomenon of orientalism expresses and diffuses this attitude through culture. The female form has a decisive role in orientalist art in that it incorporates the identity of the passive, feminine East that the West has constructed to present itself as the dominant and energetic male. With the advent of modernism in the late 19th and early 20th century, Western artists challenged this attitude. Their interest for the East took the form of admiration for the primitive element and the purity they related to it. As a result, the phenomenon of orientalism was replaced by that of primitivism: a seemingly more sincere attempt to understand and visualize the world of the Other. In reality, however, primitivism is another essentialist approach that traps the East and all Others within a static identity (“essence”) even if this approach bears the guise of admiration.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.14279/18474
Rights: Απαγορεύεται η δημοσίευση ή αναπαραγωγή, ηλεκτρονική ή άλλη χωρίς τη γραπτή συγκατάθεση του δημιουργού και κάτοχου των πνευματικών δικαιωμάτων.
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
Type: MSc Thesis
Affiliation: Cyprus University of Technology 
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Εργασίες/ Master's thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Panagiota Grigoriou.pdfFulltext3.96 MBAdobe PDFView/Open
CORE Recommender
Show full item record

Page view(s) 50

405
Last Week
0
Last month
3
checked on Dec 3, 2024

Download(s) 10

815
checked on Dec 3, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons