Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14279/12080
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorΘεοδώρου, Ελένη-
dc.contributor.authorΧατζηκαλλή, Κωνσταντίνα-
dc.date.accessioned2018-07-18T08:52:02Z-
dc.date.available2018-07-18T08:52:02Z-
dc.date.issued2018-06-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14279/12080-
dc.descriptionThe present study aims to study the production of relative clauses in 15 children with Specific Language Impairment and 21 children with typical development. Two types of relative clauses have been examined: Subject Relative Clauses and Object Relative Clauses. The study involved children with formal language development and children with Language Disorder. The participants were divided in two age groups, pre-primary and 1st and 2nd grade primary school pupils, ages from 5 to 9. After the presentation of images and their explanation by the examiner, the participants had to form object and subject relative clauses. The presentation of the icons and their explanation took place in CG. Therefore, the main purpose is to analyze the mistakes made by children with Developmental Language Disorder (DLD) and then to compare them with the mistakes made by children with typical development. It is also desirable to compare the results of this research with the already published surveys. The results revealed that children with DLD showed lower performance than those of typical children in both types of relative clauses. However, both formal development children and children with DLD have encountered more difficulties in generating relative clauses.en_US
dc.description.abstractΗ παρούσα έρευνα έχει σαν σκοπό να μελετήσει την παραγωγή αναφορικών προτάσεων σε 15 παιδιά με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (ΑΓΔ) και 21 παιδιά τυπικής ανάπτυξης. Εξετάστηκαν δυο τύποι αναφορικών προτάσεων: αναφορικές προτάσεις υποκειμένου και αναφορικές προτάσεις αντικειμένου. Στην έρευνα συμμετείχαν παιδιά με τυπική ανάπτυξη και παιδιά με Γλωσσική Διαταραχή. Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε δυο ηλικιακές ομάδες, παιδιά προδημοτικής καθώς και Α’ και Β’ τάξης του δημοτικού, δηλαδή ηλικίες από 5 μέχρι 9 χρονών. Μετά την παρουσίαση εικόνων και την επεξήγηση τους από τον εξεταστή, έπρεπε οι συμμετέχοντες να σχηματίσουν αναφορικές προτάσεις αντικειμένου και υποκειμένου. Η παρουσίαση των εικόνων και η επεξήγηση τους γινόταν στην κυπριακή διάλεκτο. Επομένως ο κύριος σκοπός είναι η ανάλυση των λαθών που κάνουν τα παιδιά με ΑΓΔ και έπειτα η σύγκριση τους με τα λάθη που κάνουν τα παιδιά με τυπική ανάπτυξη. Επιπλέον επιθυμητή είναι και η σύγκριση των αποτελεσμάτων της παρούσας έρευνας από τις ήδη δημοσιευμένες έρευνες. Τα αποτελέσματα αποκάλυψαν ότι τα παιδιά με ΑΓΔ παρουσίασαν χαμηλότερες επιδόσεις από εκείνες των παιδιών με τυπική ανάπτυξη και στους δυο τύπους αναφορικών προτάσεων. Παρ’ όλα αυτά τόσο τα παιδιά τυπικής ανάπτυξης όσο και τα παιδιά με ΑΓΔ παρουσίασαν περισσότερες δυσκολίες κατά την παραγωγή αναφορικών προτάσεων αντικειμένου.en_US
dc.formatpdfen_US
dc.language.isoelen_US
dc.publisherΤμήμα Επιστημών Αποκατάστασης, Σχολή Επιστημών Υγείας, Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρουen_US
dc.rightsΑπαγορεύεται η δημοσίευση ή αναπαραγωγή, ηλεκτρονική ή άλλη χωρίς τη γραπτή συγκατάθεση του δημιουργού και κατόχου των πνευματικών δικαιωμάτωνen_US
dc.subjectΑναφορικές προτάσεις υποκειμένουen_US
dc.subjectΑναφορικές προτάσεις αντικειμένουen_US
dc.subjectΑναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (ΑΓΔ)en_US
dc.subjectΠαιδιά τυπικής ανάπτυξηςen_US
dc.titleΗ παραγωγή αναφορικών προτάσεων από κυπριόπουλα παιδιά με Γλωσσική Διαταραχήen_US
dc.typeBachelors Thesisen_US
dc.affiliationCyprus University of Technologyen_US
dc.relation.deptDepartment of Rehabilitation Sciencesen_US
dc.description.statusCompleteden_US
cut.common.academicyear2017-2018en_US
dc.relation.facultyFaculty of Health Sciencesen_US
item.grantfulltextopen-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_46ec-
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1el-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairetypebachelorThesis-
crisitem.author.deptDepartment of Rehabilitation Sciences-
crisitem.author.facultyFaculty of Health Sciences-
crisitem.author.orcid0000-0003-3951-7886-
crisitem.author.parentorgFaculty of Health Sciences-
Appears in Collections:Πτυχιακές Εργασίες/ Bachelor's Degree Theses
Files in This Item:
CORE Recommender
Show simple item record

Page view(s)

265
Last Week
0
Last month
1
checked on Dec 22, 2024

Download(s) 50

94
checked on Dec 22, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in KTISIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.