Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14279/10249
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKambanaros, Maria-
dc.contributor.authorΠενταρά, Μαρία-
dc.date.accessioned2017-09-29T10:02:29Z-
dc.date.available2017-09-29T10:02:29Z-
dc.date.issued2017-05-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14279/10249-
dc.descriptionThis research was conducted in the framework of an undergraduate thesis titled "Comprehension and production of compound words in Greek Cypriot children". A total of 18 children, aged 5-8 years, of whom 9 were boys (mean age = 6.28 years) and 9 were girls (mean age = 6.25 years) participated in this study. Specifically, all children were administered the Greek Compound Word Test, (CWT: Kambanaros, 2014). The tool has two subtests that were given to all children. The first subtest, examined the parsing and definition of compound words and the second, tested the naming of compound words. In general, boys performed statistically significantly better (p = 0.023) than girls in the parsing and definition subtest but did not differ in the naming subtest. However, given the age of the children, both boys and girls generally scored below average on both subtests. The results showed that children had no difficulty retrieving the syntactic information that is, parsing the head and modifier of the compound word. Instead, providing definitions and naming of compound words was significantly difficult for all children.en_US
dc.description.abstractΗ παρούσα έρευνα εκπονήθηκε στα πλαίσια της πτυχιακής εργασίας με τίτλο «Κατανόηση και παραγωγή σύνθετων λέξεων σε παιδιά ηλικίας 5-8 ετών, φυσικούς ομιλητές της Κυπριακής Ελληνικής». Στην παρούσα έρευνα συμμετείχαν 18 παιδιά ηλικίας 5-8 χρονών ( Ν=18) από τα οποία 9 ήταν αγόρια ( ΜΗ=6,28) και 9 ήταν κορίτσια ( ΜΗ= 6,25). Συγκεκριμένα, σε όλα τα παιδιά χορηγήθηκε το εργαλείο Σύνθετων Λέξεων ( Kambanaros, (2014): Compound Word Test, 2014). Το εργαλείο αποτελείται από δύο δοκιμασίες στις οποίες εξετάστηκαν όλα τα παιδιά. Η πρώτη δοκιμασία εξέτασε την κατανόηση και oρισμό των σύνθετων λέξεων και η δεύτερη δοκιμασία την κατονομασία των σύνθετων λέξεων. Γενικότερα, τα αγόρια ήταν στατιστικά σημαντικά καλύτερα (p = 0,023) από τα κορίτσια στην διαδικασία επεξήγησης της λέξης χωρίς ωστόσο να διαφέρουν στο κομμάτι της κατονομασίας. Παρόλα αυτά, έχοντας υπόψη την ηλικία των παιδιών, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι τόσο τα αγόρια όσο και τα κορίτσια σημείωσαν γενικότερα βαθμολογίες κάτω από τον Μέσο Όρο και στις δύο δοκιμασίες.en_US
dc.formatpdfen_US
dc.language.isoelen_US
dc.publisherΤμήμα Επιστημών Αποκατάστασης, Σχολή Επιστημών Υγείας, Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρουen_US
dc.rightsΑπαγορεύεται η δημοσίευση ή αναπαραγωγή, ηλεκτρονική ή άλλη χωρίς τη γραπτή συγκατάθεση του δημιουργού και κατόχου των πνευματικών δικαιωμάτωνen_US
dc.subjectΣύνθετες λέξειςen_US
dc.subjectΠαιδιάen_US
dc.subjectΟμιλητές της Κυπριακής Ελληνικήςen_US
dc.subjectΓλωσσική ανάπτυξηen_US
dc.subjectΚατανόησηen_US
dc.subjectΠαραγωγήen_US
dc.subjectΑνάλυσηen_US
dc.subjectΚεφάλιen_US
dc.subjectΔεύτερο συνθετικόen_US
dc.subject.otherCompound wordsen_US
dc.subject.otherChildrenen_US
dc.subject.otherCypriot Greek speakersen_US
dc.subject.otherLanguage developmenten_US
dc.subject.otherComprehensionen_US
dc.subject.otherProductionen_US
dc.subject.otherParsingen_US
dc.subject.otherHeaden_US
dc.subject.otherModifieren_US
dc.titleΚατανόηση και παραγωγή σύνθετων λέξεων σε παιδιά ηλικίας 5-8 ετών, φυσικούς ομιλητές της κυπριακής ελληνικήςen_US
dc.typeBachelors Thesisen_US
dc.affiliationCyprus University of Technologyen_US
dc.relation.deptDepartment of Rehabilitation Sciencesen_US
dc.description.statusCompleteden_US
cut.common.academicyearemptyen_US
dc.relation.facultyFaculty of Health Sciencesen_US
item.fulltextWith Fulltext-
item.cerifentitytypePublications-
item.grantfulltextopen-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_46ec-
item.openairetypebachelorThesis-
item.languageiso639-1el-
crisitem.author.deptDepartment of Rehabilitation Sciences-
crisitem.author.facultyFaculty of Health Sciences-
crisitem.author.orcid0000-0002-5857-9460-
crisitem.author.parentorgFaculty of Health Sciences-
Appears in Collections:Πτυχιακές Εργασίες/ Bachelor's Degree Theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat
ΠΕΡΙΛΗΨΗ.pdf100.24 kBAdobe PDFView/Open
CORE Recommender
Show simple item record

Page view(s) 5

630
Last Week
1
Last month
5
checked on May 10, 2024

Download(s) 20

95
checked on May 10, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in KTISIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.