Please use this identifier to cite or link to this item: https://ktisis.cut.ac.cy/handle/10488/14155
Title: Γλωσσικά και φωνητικά χαρακτηριστικά παιδιών τυπικής ανάπτυξης στην Κύπρο : πιλοτική έρευνα του δοκίμιου ικανότητας γλώσσας (δόκιγκλω) στο τομέα της παραγωγής/έκφρασης
Authors: Μιχαήλ, Μαρία 
Keywords: Προσχολική ηλικία;Παιδιά τυπικής ανάπτυξης;Γλωσσική ποικιλομορφία;Αξιολόγηση;Παραγωγή;Έκφραση
Advisor: Πετινού, Κάκια
Issue Date: May-2019
Publisher: Τμήμα Επιστημών Αποκατάστασης, Σχολή Επιστημών Υγείας, Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου
Abstract: Η συγκεκριμένη μελέτη επικεντρώνεται στην αναζήτηση των γλωσσικών χαρακτηριστικών σε παιδιά προσχολικής ηλικίας στην Κύπρο. Λαμβάνοντας υπόψη την γλωσσική ετερογένεια και ποικιλομορφία που εμφανίζεται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, η έρευνα στοχεύει στο να αξιολογήσει τις γλωσσικές ικανότητες στην έκφραση μέσω της Δοκιμασίας Γλωσσικής Ικανότητας (ΔΟΚΙΓΛΩ) και να εντοπίσει τις γλωσσικές δεξιότητες και δυσκολίες που εμφανίζουν τα παιδιά στις διάφορες γλωσσικές παραμέτρους ανάλογα με το ηλικιακό επίπεδο. Το σύνολο των συμμετεχόντων αποτέλεσαν 35 παιδιά τυπικής ανάπτυξης, τα οποία χωρίστηκαν σε τρεις ηλικιακές ομάδες 2;0-2;11, 3;0-3;11 και 4;0-4;11. Μέσω της χορήγησης της δοκιμασίας συλλέχθηκαν οι αποκρίσεις των παιδιών για τις τέσσερεις γλωσσικές παραμέτρους της παραγωγής: Εκφραστικό Λεξιλόγιο, Παραγωγή Μορφοσύνταξης, Ανάκληση Προτάσεων και Φωνολογική Καταληπτότητα. Δημιουργήθηκαν scatter plots για κάθε παράμετρο ανά ηλικιακή ομάδα για την περιγραφή των επιδόσεων. Επίσης, τα δεδομένα αναλύθηκαν μέσω της στατιστικής δοκιμασίας Mixed Factorial ANOVA για τον εντοπισμό αλληλεπίδρασης μεταξύ ηλικιακής ομάδας και παραμέτρου παραγωγής καθώς και για τις επιδράσεις μεταξύ ηλικιακής ομάδας ή παραμέτρου παραγωγής με την επίδοση των παιδιών. Τα αποτελέσματα υπέδειξαν πως όσο μεγαλύτερο σε ηλικία είναι το παιδί τόσο το πιθανότερο είναι να σκοράρει ψηλότερα στις τέσσερεις γλωσσικές παραμέτρους όπως είναι αναμενόμενο βάση της θεωρίας του Δυναμικού Συστήματος. Η τρίτη ηλικιακή ομάδα είχε την υψηλότερη επίδοση σε όλες τις παραμέτρους. Η κυριότερη δυσκολία του συνόλου των παιδιών φάνηκε στην παράμετρο της παραγωγής μορφοσύνταξης. Τα αποτελέσματα είναι σημαντικά για το κλινικό χώρο αφού μπορούν να βοηθήσουν στον εντοπισμό παιδιών με γλωσσικές δυσκολίες και να δώσουν μια εικόνα για τις γλωσσικές ικανότητες τους. ώστε να προβούν έγκαιρα σε θεραπεία από την προσχολική ηλικία.
URI: https://ktisis.cut.ac.cy/handle/10488/14155
Rights: Απαγορεύεται η δημοσίευση ή αναπαραγωγή, ηλεκτρονική ή άλλη χωρίς τη γραπτή συγκατάθεση του δημιουργού και κάτοχου των πνευματικών δικαιωμάτων.
Type: Bachelors Thesis
Appears in Collections:Πτυχιακές Εργασίες/ Bachelor's Degree Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat
ΜΙΧΑΗΛ ΜΑΡΙΑ ΠΕΡΙΛΗΨΗ.pdfΠερίληψη62.84 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

15
Last Week
1
Last month
8
checked on Aug 21, 2019

Download(s)

5
checked on Aug 21, 2019

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.